چه چیزی واقعا دنیا را تغییر می‌دهد

Program Picture

آموزه‌های نو - فصل ۸

چه چیزی واقعا دنیا را تغییر می‌دهد
۱۴ شهریور ۱۴۰۲

سوال «چه باید کرد؟» برای هر نظام سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و مذهبی‌ای مهم است و همه این نظام‌ها باید پاسخی برای این سوال داشته باشند. باب بالنجر، نویسنده‌ مقاله‌ دوم امروز، معتقد است که به جای پرسیدن این‌که «چه باید کرد؟» که توجه‌اش به پیدا کردن سیاست است باید به نحوه و آیین سیاست‌گذاری فکر کرد.

***

فرزاد: دوستان سلام. من فرزادم و امروز هم با یه قسمت دیگه از برنامه آموزه‌های نو و خلاصه دو مقاله به همراه همکارم پریسا در خدمت شما هستیم.

پریسا: دوستان من هم به نوبه خودم سلام می‌کنم. امیدوارم خوب باشید و ما رو تا انتهای برنامه برای شنیدن خلاصه مقاله‌های امانت: دری به‌سوی صلح، آرامش و امنیت نوشته علی حلمی و چه چیزی واقعا دنیا را تغییر می‌دهد نوشته باب بالنجر همراهی کنید.

فرزاد: دوستان با ما همراه باشید.

فرزاد: دوستان همونطور که اول برنامه گفتیم مقاله اول برنامه امروز عنوانش هست: امانت: دری به‌سوی صلح، آرامش و امنیت نوشته علی حلمی. علی حلمی دانشجوی معماری هست و ساکن اردن. او به هنر و طراحی خیلی علاقمند هست و در اوقات فراغتش عاشق کشیدن کارتون هست. علی مقالاتی هم در نشریات مختلف منتشر کرده.

پریسا: علی مقاله‌اش رو با دیدگاه آیین بهائی درباره اهمیت امانت شروع می‌کنه.

فرزاد: در آیین بهائی امانت یکی از فضیلت‌های بنیادینیه که خلقت بر روی آن‌ بنا شده. و اون رو مثل نخی‌ می‌دونن که بقیه‌ی فضیلت‌ها را به هم وصل می‌کنه.

پریسا: خوب اگر به معنی امانت دقت کنیم، آدم امین قابل اعتماده. راستگو و صادقه. حتی وقت‌شناسه. اگر بگه که فلان ساعت می‌بینمت می‌شه مطمئن بود که در همان ساعت پیداش می‌شه. و یک خصوصیت مهم دیگه‌ی آدم امین رازداریه.

فرزاد: رازداری خصوصیت مهمی هست. چون می‌دونی اگر کسی رازدار نباشه چه مشکلی به وجود می‌یاد؟

پریسا: اگر منظورت رو متوجه شده باشم می‌خوای بگی ممکنه وارد چرخه غیبت بشه.

فرزاد: دقیقا. اگر این توانایی رو نداشته باشیم که حرف‌های دیگران رو پیش خودمون نگه داریم و هر جا نشستیم برای بقیه تعریف کنیم، همین عدم حضور فرد در اون محل باعث می‌شه که همه به خودشون اجازه بدن راجع به اون فرد و موقعیت خاص صحبت کنن و نظر بدن و وارد چرخه تمام نشدنی غیبت بشن.

پریسا: و البته برای خیلی از ماها لذتی بالاتر از اون نیست که نقایص خودمون رو که هنوز نتونستیم برطرف کنیم در دیگران ببینیم و با خیال راحت ساعت‌ها راجع بهش صحبت کنیم.

فرزاد: بله. نویسنده مقاله در ادامه مطلبش اهمیت امانت رو از سطح فردی به سطح جامعه و روابط بین‌المللی هم گسترش می‌ده. به نظر علی حلمی، امانت فقط فضیلتی برای افراد نیست و در همه‌ سطوح اهمیت داره. امانت در رابطه بین گروه‌ها و حتی کشورها هم مهمه. در هر مذاکره و گفتگویی امانت و اعتماد اصلی اساسیه. بدون اعتماد هیچ قرارداد و پیمان و معاهده‌ای فایده نداره و امنیت این دنیای درهم‌آمیخته و به‌هم‌پیوسته‌ ما فرو می‌ریزه.

پریسا: اگر اجازه بدی حالا که به انتهای این قسمت رسیدم، گفتگومون رو با بیانی از حضرت بهاءالله بنیان‌گذار آیین بهائی تموم کنیم.

فرزاد: حتما، بفرمایید.

پریسا: حضرت بهاءالله می‌فرمایند: «امانت باب اعظم است از برای راحت و اطمینان خلق. قوام هر امری از امور به او منوط بوده و هست. عوالم عزّت و رفعت و ثروت به نور آن روشن و منیر»

فرزاد: دوستان خسته نباشید. امیدواریم قسمت اول برنامه امروز رو پسندیده باشید. در قسمت دوم به مقاله‌ای رو مرور می‌کنیم از باب بالنجر با عنوان چه چیزی واقعا دنیا را تغییر می‌دهد.

پریسا: باب بالنجر بازنشته‌ست و در لس آنجلس کالیفرنیا زندگی می‌کنه.

فرزاد: خوب پریسا چی فکر می‌کنی؟ چه چیزی واقعا دنیا رو تغییر میده؟

پریسا: اگر بخوام بر اساس مقاله قبلی بگم: امانت در سطوح مختلف فردی، محلی، ملی و بین المللی.

فرزاد: درسته ولی بذار بر اساس مقاله باب بالنجر پیش بریم.

پریسا: اگر درست به خاطرم باشه، بالنجر اشاره‌ای به کتابچه‌ی لنین، رهبر انقلابیون روسیه، داره که  در سال ۱۹۰۲، و با عنوان «چه باید کرد؟» منتشر شد.

فرزاد: همین‌طوره. در این کتابچه، لنین راهکارش رو برای برانداختن نظام تزاریِ روسیه شرح داده بود. سؤال «چه باید کرد؟» نه فقط برای لنین و طرفدارانش، بلکه برای هر نظام سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و مذهبی‌ای مهمه و همه این نظام‌ها باید پاسخی برای این سؤال داشته باشند.

پریسا: اگر منظورت رو درست متوجه شده باشم پاسخ سؤال «چه باید کرد؟» ارتباط مستقیمی به این داره که چه کسی مسئول سیاست‌هاست یا سیاست‌گذار اصلی کیست.

فرزاد: بله. این‌که سیاست‌گذار کیه بستگی به شکل حکومت هر کشور داره. به نظر نویسنده به‌طور کلی می‌شه اشکال حکومت‌داری رو دو نوع دانست: تمامیت‌خواه یا دموکراتیک.

news letter image

ثبت نام در خبرنامه