جوانان در آشوکا

Program Picture

تغییرز

جوانان در آشوکا
۱۵ شهریور ۱۴۰۲

روایتی از نحوه حمایت‌های موسسه آشوکا از جوانان که باعث شده بسیاری از آن‌ها بتوانند تغییرات مهمی در جامعه اطراف خود ایجاد کنند.

***

در ایپزود قبلی راجع به موسسه آشوکا صحبت کردیم و توضیحاتی درباره خصوصیات این موسسه و اهداف و روش‌هاش دادیم. اگر اپیزود قبلی رو گوش نکردین پیشنهاد می‌کنیم اول برین و اونو گوش بدین چون در این اپیزود می‌خوایم در ادامه اون قسمت درباره یکی از زمینه‌های فعالیت‌ این موسسه و تجربه‌هاشون صحبت کنیم.

جوانان، از گروه‌هایی هستن که موسسه آشوکا خیلی بهش توجه داره و یکی از حوزه‌های اصلی فعالیتش هست و معتقده که در همه جای دنیا جوون‌ها فرصتی برای رشد و تاثیر مثبت در جوامع خودشون دارن. اونا معتقدن که اصلا باید تعریف جدیدی از سال‌های جوونی ارائه داد، باید این سال‌ها رو زمانی برای ابتکار و تغییر مثبت دونست. حالا این موسسه در زمینه جوانان چه کارهایی می‌کنه؟ در بعضی محله‌ها یا مناطق روستایی با گروهی از مربیان و مدارس و والدین و حتی بعضی شرکت‌ها فعالیت‌هایی رو شروع می‌کنه: هدف این فعالیت‌ها اینه که در سطح اون محله یک محیطی ایجاد بشه که جوون‌ها تو اون محیط ۴ تا مهارت اصلی رو هم خودشون تمرین کنن هم به گسترش اون کمک کنن. مهارت‌ها چیا هستن؟ همدلی، رهبری مشارکتی، فرهنگ کار تیمی، و ایجاد تغییر در دنیایی که شرایطش دائما تغییر می‌کنه.

یک سوال اینه که آیا جوونا می‌دونن که هر کدومشون می‌تونن عامل تغییر در جامعه باشن؟ یکی از کارهای جالبی که این موسسه می‌کنه اینه که وقتی در محله‌ای شروع به فعالیت در زمینه جوانان می‌کنه، اول از همه تلاش می‌کنه به جوون‌های اون محله این آگاهی رو بده که اونها در هر فضایی که هستن چه در مدرسه یا خونه یا محل کار می‌تونن عاملان تغییر اجتماعی باشن. موسسه با برنامه‌ها و گفتگوهایی که با جوونا داره اونها رو به طرز فکری مجهز می‌کنه که بتونن هر هدفی رو به نفع همه افراد به مرحله اجرا در بیارن. یعنی هر کاری که می‌کنند یا هر هدفی که دنبال می‌کنند منفعت جمعی در اون باشه نه فقط منفعت یک گروه کوچک و خاص.

این افزایش آگاهی در جوونا به تدریج تاثیر خودش رو تو محله‌ها نشون میده. در واقع گروه‌هایی از جوون‌ها می‌تونن تشخیص بدن که در جامعه اونها چقدر این پیشرفت به وجود اومده که همه خودشون رو عاملی برای تغییر ببینن. اونها موقعیت جامعه‌شون رو در ارتباط با این هدف می‌سنجن و بر اساس تحلیلشون از این موقعیت شروع به اقدامات مناسبی می‌کنن.

یک نمونه فعالیت موسسه رو در کنیا با هم ببینیم. در یکی از مناطقی که موسسه آشوکا کارش رو اونجا شروع کرد بعد از مطالعه شرایط و بررسی موقعیت معلوم شد که برنامه درسی گروه‌های سنی نوجوانان و جوانان نیاز به بازبینی داره، چون که برنامه موجود نمی‌تونست این هدف رو که جوانان عملا برای تغییر و پیشرفت جامعه‌شون پیشرو باشن تامین کنه و بیشتر بر اساس روال سنتیِ آموزش در مدارس انجام میشد. موسسه کمک کرد گروهی از جوانان که از طریق مشورت و گفتگو این چالش رو درک کرده بودن اومدن و یک برنامه درسی رو برای تابستون آماده کردن. این برنامه هدفش این بود که کمک کنه دانش‌آموزان خودشون رو یک شهروند جهانی ببینن. این طرز فکر که هر فردی خودش رو شهروند جهانی ببینه بینش‌های زیادی با خودش میاره. مثلا کمک می‌کنه ما مسائل رو از دید ما و دیگران نبینیم. یا درباره با چالش‌های موجود در جهان همدلی داشته باشیم و نسبت به تغییر اون شرایط و حل چالش احساس مسئولیت داشته باشیم. این برنامه درسی فضای متفاوتی با فضای مدرسه و روش‌های آموزش سنتی داشت. برنامه‌ها شامل بحث‌های آزاد، جلساتی برای تفکر و برنامه‌ریزی و فضاهای مشورت و تبادل تجربه بود. اونها تو این برنامه توجه خاص به مهارت حل مسئله هم داشتن. مهارتی که در دنیای پر از بحران امروزی به جوونا کمک می‌کنه تا چالش‌ها و موانع‌شون برای پیشرفت رو به کمک ابتکار و خلاقیت تبدیل به فرصتی برای پیشرفت کنن. وقتی مهارت حل مساله تقویت میشه ما به جای بی‌تفاوت بودن نسبت به مشکلات یا احساس ترس و فشار در زمان چالش و بحران، فعالانه با روحیه‌ای جستجوگر راه حل‌هایی رو برای شرایط بحرانی پیدا کنیم. شاید باورکردنی نباشه اما این برنامه به کمک موسسه آشوکا و گروهی از جوانان که همسالانشون رو به این برنامه دعوت می‌کردن برای ۳۰۰۰ دانش‌آموز کنیایی اجرا شد.

news letter image

ثبت نام در خبرنامه