دانه‌ای که درخت شد

Program Picture

مداد نارنجی

دانه‌ای که درخت شد
۱۳ مهر ۱۴۰۲

مداد نارنجی از مسیری که یک دانه طی کرد تا درخت شود و بعد مسیر را ادامه می‌دهد تا به مداد برسد برای بچه‌ها تعریف می‌کند.

 

 

بچه‌ها، امروز متین تو دفترش من و دفتر نقاشیش رو و یک درخت نقاشی کرد. به نظرم خیلی جالب بود. فکر می‌کنید چرا منو کنار درخت کشید بود؟ تو مدرسه معلم متین براشون یک داستانی تعریف کرده بود. داستانش در مورد یک دونه کوچولو بود که وقتی معلمشون بچه بوده اون دونه رو تو خاک کاشته و هر روز مراقبت می‌کرده ازش و بزرگ شدن دونه رو می‌دیده. مثلا اولش یک گیاه کوچیک بوده و بعد کم کم به نهال تبدیل شده و بزرگ‌تر شده. در این مدت معلم متین خیلی مراقب نهالش بوده، بهش آب و کود می‌داده. بعد از مدتی که معلم متین بزرگ میشه، نهال هم بزرگ میشه و تبدیل به درخت میشه. بچه‌ها معلم میتن گفت وقتی از نهال و درختش مراقبت می‌کرده، احساس خوشحالی و لذت داشته و درختش رو خیلی دوست داره. متین داشت با خودش فکر می‌کرد که یعنی چقدر طول می‌کشه یک دانه تبدیل به یک درخت بشه؟ معلمشون گفت متین سوال داری؟ متین گفت بله، چقدر طول می‌کشه تا یک دونه تبدیل به درخت بشه؟ معلم گفت سال‌ها طول می‌کشه. آخه یک فرایند هست و فرایند خیلی طول می‌کشه، اما لذت‌بخشه. دوست متین گفت ممم مثل بزرگ شدن بچه‌های کوچیک، مثل خواهر کوچیک من که هنوز خیلی مونده تا بزرگ بشه تا با من بازی کنه. منم خواهرم رو خیلی دوست دارم، اما بعضی وقتا خیلی گریه می‌کنه. اما بعضی وقت‌ها هم خوبه که کوچیکه، زود می‌خوابه تا من بتونم درس‌هام رو بنویسم. بچه‌ها از مثال دوست متین خندشون گرفت. بعد معلم‌شون یه فیلم جالب نشون بچه‌ها داد. آخه بچه‌ها مدرسه متین بعضی وقت‌ها برای بچه‌ها فیلم یا کارتون می‌ذاره تا ببینند. فیلم در مورد زندگی یک مداد بود. راستی شما می‌دونید مداد چجوری درست میشه؟ متین با دیدن فیلم فهمید برای درست کردن مداد به درخت‌ها نیاز هست. حتی برای درست کردن ورق‌های نقاشی به درخت نیاز هست، یعنی وقتی درختی به حدی می‌رسه که باید بریده بشه، اول اونو با اره می‌برن و به کارخانه می‌برند و در کارخانه دستگاه‌هایی وجود داره که چوب‌ها رو می‌بره و نازکشون می‌کنه و به کاغذ یا مداد تبدیل می‌شوند. متین خیلی تعجب کرده بود، آخه چجوری درخت تبدیل به مداد یا کاغذ میشه؟ وقتی فیلم رو میدید یاد من افتاده بود که مداد نارنجی هم یعنی از درخت درست شده؟ متین از معلم‌شون پرسید شما هم درخت‌تون رو تبدیل به کاغذ و مداد کردید؟ معلم لبخندی زد و گفت نه، درخت من تو باغچه خونمون هست. یکی از بچه‌های دیگه پرسید یعنی این مدادهایی که ما با اونا نقاشی می‌کنیم هم از درخت‌ها هستند؟ معلمشون گفت بله، بیشتر مدادرنگی‌ها از درختان درست شده‌اند.

معلم متین برای بچه‌ها بذر آورده بود تا در حیاط مدرسه بکارند و از بذرها مراقبت کنند. بچه‌ها هم مشتاق بودن تا فرایند تبدیل بذر به گیاه رو ببینند.

متین تصمیم گرفت وقتی رفت خونه تو باغچه خونشون یک نهال بکاره تا بعدا که بزرگتر شد تبدیل به درخت بشه. دوست داشت فرایند درخت شدن یک نهال رو ببینه و ازش مراقبت کنه.

دوستای خوبم، اینم از ماجرای نقاشی امروز متین. تا یک نقاشی دیگه و داستان دیگه فعلا خداحافظ.

news letter image

ثبت نام در خبرنامه