Program Picture

آموزه‌های نو - فصل ۷

قسمت ۶
۰۱ آذر ۱۴۰۱

بررسی پادکست «داستان Soul Pancake از زبان گلریز لوسینا گاندری» با میزبانی شادی طلوعی والاس.

***

پریسا: دوستان عزیز باز هم من و همکارم فرزاد، با یه برنامه دیگه از مجموعه آموزه‌های نو و گپ و گفتگوی دوستانه

فرزاد: البته یک طرفه

پریسا: در خدمت شما هستیم.

فرزاد: این هفته یکی از پادکست‌های وب‌سایت بهائی تیچینگز رو انتخاب کردیم که خلاصه‌ای از اون رو در دقایق پیش رو براتون می‌گیم.

پریسا: عنوان این پادکست هست: «داستان Soul Pancake از زبان گلریز لوسینا گاندری».

فرزاد: دوستان با ما همراه باشید.

پریسا: همون‌طور که تو برنامه‌های قبل هم گفتیم پادکست‌های بهائی تیچینگز را شادی طلوعی والاس که خودش هم نوازنده و خواننده متبحری هست تهیه می‌کنه. در این مجموعه مصاحبه‌ها شادی به سراغ هنرمندان در رشته‌های هنری مختلف می‌ره و باهاشون درباره منبع الهام آثاری هنریشون به گفتگو می‌نشینه.

فرزاد: این هفته شادی طلوعی والاس پای صحبت‌های گلریز لوسینا گاندری نشسته تا داستان Soul Pancake رو از زبان یکی از پایه‌گذارانش با دیگران در میون بذاره.

پریسا: به گفته گلریز یکی از پایه‌گذاران وب‌سایت Sould Pancake این وب‌سایت سال 2008 شروع به کار می‌کنه. در آن زمان گلریز و همکارانش به این نتیجه رسیده بودند که اونچه در رسانه‌های جمعی پخش می‌شه همه پیام‌های منفی همراه با ترس و خشم داره و بهتره برای تغییر این رویه خودشون آستین‌ها رو بالا بزنن و کاری بکنن.

فرزاد: این کمپانی که پایگاه اصلیش لس آنجلس هست تا الان بیشتر از 45 مجموعه برنامه و 6000 ویدیو ساختن که نزدیک به 7000 میلیون بار دیده شدن. اون‌ها همینطور کتابی نوشتن و منتشر کرده­اند که فهرست کتاب‌های پرفروش روزنامه نیویورک تایمز هم آمده.

پریسا: و شاید براتون جالب باشه بدونین که موضوع اصلی تمام تولیدات این وب‌سایت حول مفهوم شادیه. اونها تمام تلاششون اینه که کارهایی تولید کنن که درش مفهوم شادی و سرور پر رنگ باشه.

فرزاد: چطوره برای نمونه کمی درباره یکی از پروژه‌هاشون بگوییم.

پریسا: حتما.

پریسا: دوستان عزیز، صدای گلریز رو شنیدید که درباره­ی یکی از پروژه‌های سول پنکیک صحبت می­کرد.

فرزاد: در این پروژه گروه تولید کننده SoulPancake از تعدادی دعوت می‌کنن که به استودیوشون بیان و بعد ازشون می‌خوان که نامه‌ای به عنوان قدردانی برای یک نفر به انتخاب خودشون بنویسن. بعد که نامه تموم می‌شه از این افراد می‌خوان که به کسی که نامه رو نوشتن زنگ بزنن از پشت تلفن نامه رو براش بخونن. ظاهرا این قضیه کلی هیجان ایجاد می‌کنه برای اینکه بعضی از نویسندگان نامه­ها اصرار می­کردند که الان وقت مناسبی نیست چون کسی که نامه رو براش نوشتن جایی از دنیا زندگی می‌کنه که الآن نصف شب هست و از گروه تولیدکننده اجبار که حتما باید الان زنگ بزنی و بعد این لحظات رو با دوربین‌هاشون به ثبت می‌رسونن.

پریسا: در حقیقت به قول گلریز به جای اینکه به دنبال ایده‌های تازه و عجیب غریب برای جلب توجه افراد باشن ایده‌هاشون رو از همون چیزهای ساده روزمره می‌گیرن و پرورش می‌دن.

فرزاد: اگر موافق باشی یکم از رموز موفقیت این گروه بگیم. مواردی که گلریز خودش بهشون اشاره می‌کنه.

پریسا: حتما. گلریز به عنوان مدیر تولیدات خلاقانه می‌گه طی این سال‌ها در محیط کارشون چند قانون رو سعی کردن همیشه رعایت کنن. اول اینکه از غیبت خودداری کنن. قرارشون این هست که اگر موردی هست همیشه رو در رو بشینن و با هم دربارش صحبت کنن.

فرزاد: مورد دیگه‌ای که برای من خیلی جالب بود این بود که وقتی گروه در حال پروراندن یه ایده خام هست نظرات بقیه رو هم جویا می‌شه و در تصمیم­گیری نهایی مد نظر قرار می‌ده. و از همه جالب‌تر وقتی تولید کاری به اتمام می‌رسه و پخش می‌شه، اگر کسی از افراد گروه انتقادی بهش داره با روی باز شنیده می‌شه و برای تولیدات بعدی روش فکر می‌شه.

پریسا: گلریز رمز موفقیت این موسسه رو که اتفاقا غیرانتفاعی هم نیست روحیه­ی تمام گروه برای خدمت به نوع بشر می‌دونه. می‌گه هر روز به این فکر می‌کنن که چطور می‌تونن با کاری که می‌کنن به نوع بشر خدمتی بکنن. خیلی وقت‌ها کمپانی‌های بزرگ با چک‌هایی با رقم­های بزرگ و ایده‌های مختلف به سراغشون می‌یان و گروه SoulPancak اون پیشنهاد رو رد می‌کنن چون روحیه خدمت به نوع بشر رو که هدف اصلیشون قرار دادن در اون پیشنهاد جدید نمی‌بینن.

فرزاد: که البته کار آسونی برای هیچ موسسه‌ای نیست چه غیر انتفاعی و چه انتفاعی.

news letter image

ثبت نام در خبرنامه