Program Picture

گفتنی‌ها کم نیست - فصل ۲

پسر زمین
۲۵ آبان ۱۴۰۰

در این قسمت قرار است با کاوه مدنی و قسمتی از زندگی ایشون و کارهای ارزشمندی که برای محیط زیست انجام دادند بیشتر آشنا بشیم و از خودمون بپرسیم در برابر حفظ زمین چه وظیفه‌ای داریم.

 

ما آدم‌ها با یک عالمه تفاوت از ظاهر و پوششمون تا عقاید و فکر و حتی زبانی که باهاش حرف می‌زنیم روی این زمین پهناور زندگی می‌کنیم. گاهی اونقدر درگیر خودمون و زندگیمون و مشکلاتمون میشیم که فراموش می‌کنیم همه ما یک چیز مهم و با ارزش داریم که باید برای حفاظت ازش تک تکمون تلاش کنیم. اون هم همین زمینی که داریم روش زندگی می‌کنیم. گاهی حواسمون نیست پلاستیکی که هر روز استفاده می‌کنیم، کمدی که هی از لباس‌های مختلف پرش می‌کنیم، ماشینی که هر روز باهاش سر کار میریم، برندها و مارک‌هایی که ازشون استفاده می‌کنیم یا کارخونه‌هایی که راحت از کنارشون رد میشیم و خیلی چیزهای دیگه باعث به وحود اومدن بحران تو تغییرات اقلیمی شده و خب همه ما برای جلوگیری از این بحران مسئولیم.

خوشبختانه این وسط آدم‌هایی هم هستند که نجات زمین دغدغشونه و همه سعی خودشون رو برای نجات محیط زیست می‌کنند تا جلوی بیشتر شدن این بحران‌ها گرفته شه.

 

کاوه مدنی، دانشمند، پژوهشگر و فعال محیط زیستی ایرانی و معاون سابق سازمان حفاظت محیط زیست ایران و نائب رئیس مجمع محیط زیست سازمان ملل متحده که تو سال ۱۳۶۰ در تهران به دنیا اومد.

 

کاوه مدنی تو سال ۱۳۸۲ و در مقطع کارشناسی رشته مهندسی عمران از دانشگاه تبریز فارغ‌التحصیل شد و بعد برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به کشور سوئد رفت و تو سال ۱۳۸۴ در رشته منابع آب از دانشگاه لوند فارغ‌التحصیل شد. در سال ۱۳۸۸ مدرک دکترای خودش رو تو رشته مهندسی عمران محیط زیست از دانشگاه کالیفرنیا، دیویس دریافت کرد. و در آخر تو همون دانشگاه دوره پسا دکتریش رو تو رشته اقتصاد و سیاست محیط زیست گذروند.

همه ما برای رسیدن به اهدافمون قدم‌های مختلفی بر می‌داریم ولی یکی از بهترین مسیرهایی که می‌تونیم توش رشد کنیم، کسب علم و دانشه. دانشی که باعث شه فرد بهتری برای جامعه باشیم.

راستش من که راجع به کاوه معدنی سرچ می‌کردم همش به این نتیجه می‌رسیدم که مسیری که انتخاب کرده یک چیزی فراتر از درس خوندن و ادامه تحصیله.

مطالعه، فعالیت و کار مسئله‌ای هست که امروزه باید دغدغه همه ما باشه، اما قطعا یک هدف والا هم پشتش وجود داره. کاوه مدنی این محقق ۳۶ ساله همین طور تو سال ۲۰۱۲ توسط انجمن مهندسان عمران آمریکا به عنوان یکی از ده “چهره جدید مهندسی عمران” انتخاب شد.

یکی از دلایلی که کاوه مدنی رو از انسان های دیگه متمایز میکنه این هست که تو سال های اخیر نقش خیلی مهم و پر رنگ و البته تاثیرگذار، در روشنگری در مورد سیاست‌های غلط مدیریت منابع آب و افزایش آگاهی عمومی نسبت به بحران آب و محیط زیست ایران داشته.

دکتر کاوه مدنی که در سال ۹۶ به دعوت دولت حسن روحانی به ایران رفت و معاون سازمان محیط زیست ایران شد، به دلیل افزایش فشارهایی که تحمل می‌کرد و همین طور دستگیری ناعادلانه فعالان محیط زیستی در ایران، بازجویی‌های متعدد و فشار نهادهای امنیتی بر خونواده‌اش، تو سال ۹۷ استعفا داد و دوباره ایران رو ترک کرد.
کاوه مدنی تو سال ۲۰۲۰ برنده جایزه سفیر اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا شد. شاید شنیدن برنده شدن آدم‌ها تو سازمان‌ها و اتحادیه‌های مختلف به گوشمون آشنا بیاد و خیلی وقت ها سرسری بدون این که بدونیم دلیل این انتخاب شدن چی بوده ازش بگذریم. ولی خب پشت اکثر این جوایز آدمایی بودند که برای هدفشون تلاش کردند و ادامه دادند و پس نکشیدند.

جایزه سفیر سالانه هم به کسانی اهدا میشه که حوزه تأثیر و خدماتشون از فضای پژوهشی معمول فراتر رفته و دستاوردهاشون تأثیر شایانی بر جوامع انسانی داشته و کاوه مدنی هم یکی از این انسان‌های تاثیر گذار هست.

این هم خوبه که بدونید اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا این جایزه رو از سال ۲۰۱۳ با هدف ارزش نهادن به فعالیت دانشمندانی ‌که به ترویج‌ علوم زمین و فضا، توانمندسازی‌ جوامع و انگیزه دادن به پژوهشگران نسل‌های بعدی کمک قابل توجهی کردن، راه اندازی کرده …

news letter image

ثبت نام در خبرنامه