۱۲ فروردین ۱۴۰۳

سازگاری علم و دین

سازگاری میان علم و دین یکی دیگر از تعالیم بهائی است. در دوره‌های مختلفی از تاریخ ادیان، علمای مذهبی با علم و دانشمندان به مخالفت برخاسته‌اند چه که علم و آراء دانشمندان را با فهم و تعبیر خود از دین و تعالیم دینی ناسازگار یافته‌اند و تلاش آزادانه برای کسب علم و دانش را علّت سستی و نابودی اعتقاد به دین و سبب گمراهی توده‌های مردم شمرده‌اند. از طرف دیگر، برخی از دانشمندان و صاحبان علوم و فنون نیز با دین و مذهب از در مخالفت درآمده اعتقادات مذهبی را از مقولۀ خرافات دانسته‌اند و نفوذ دین و علمای دین را علّت دوام جهل و نادانی در اجتماع شمرده‌اند. تردیدی نیست که درک ناقص علمای مذهبی از حقایق دینی و پافشاری ایشان بر پذیرش کورکورانۀ بعضی عقاید جزمی و غیرعقلانی و نیز کوشش برخی از ایشان برای نگاه داشتن توده‌های مردم در تاریکی نادانی به منظور حفظ تسلّطشان بر آنها، یکی از علل تنزّل شأن و مقام دین در نظر بسیاری از اندیشمندان بوده است. به علاوه با گسترش علم و دانش، شمار روزافزونی از مردم از دین رویگردان شده‌‌اند زیرا علمای دین را بر ترویج عقاید جزمی و دامن زدن بر تعصّبات مذهبی مصرّ دیده‌اند.

از دیدگاه آئین بهائی تعالیم حقیقی ادیان نه تنها مخالف داده‌ها و معیارهای علم نیست بلکه مشوّق کسب دانش و کمال است. همچنین تاریخ ادیان نشان می‌دهد که در دورۀ آغازین رشد یک دین، پیروان آن در سایۀ تعالیم آئین خود به علم و دانش روی آورده‌اند و مدارج ترقّی را پیموده در پیشبرد علوم سهمی شایان ادا نموده‌اند.

به اعتقاد بهائیان میان دین حقیقی و علم راستین ناسازگاری وجود ندارد چه که هر دو سرچشمۀ دانش و بینش هستند و اگر عقاید دینی با یافته‌های مسلّم علمی تناقض داشته باشد آن عقاید شایستۀ اعتنا نیست. امّا علم نیز به تنهائی نمی‌تواند انسان را به آرمان‌شهر سعادت و خوشبختی راهبر شود، بلکه بشر به علم و دین هر دو نیاز دارد. حضرت عبدالبهاء می‌فرماید: «دین و علم توأم است، از یکدیگر انفکاک ننماید و از برای انسان دو بال است که به آن پرواز نماید، جناح واحد کفایت نکند. هر دینی که از علم عاریست عبارت از تقالید است و مجاز است نه حقیقت…»

همچنین بهائیان ترویج علم و دانش را ضروری می‌شمرند و باور دارند که علم و دانش حقیقی بر درک و بصیرت روحانی انسان می‌افزاید. به فرمودۀ حضرت عبدالبهاء «اساس متین دین اللّه را ارکان متین مقرّر و مسلّم است. رکن اعظم علم و دانائی است و عقل و هوشیاری و اطّلاع بر حقایق کونیّه و اسرار الهی، لهذا ترویج علم و عرفان فرض و واجب.» خلاصه از دیدگاه بهائی «علم و دین دو نظام داناییِ مستقلّ امّا مکمّل یکدیگرند» که در طول تاریخ محرّک پیشرفت تمدّن بوده‌اند و در آینده نیز باید در زندگی اقتصادی، اجتماعی و روحانی اجتماع سهمی اساسی داشته باشند.

مطالب مرتبط:

علم و دین: مخالف یا موافق


منبع: 

مقدّمه‌ای بر آموزه‌های بهائی، انتشارات دفتر روابط عمومی ایرانیان، ۲۰۱۹

سایر مقاله‌ها
post thumb
post icon

مشرق الاذکار

post thumb
post icon

صلح جهانی و نظم بدیع

post thumb
post icon

روزه در آئین بهائی

post thumb
post icon

نماز در آئین بهائی

post thumb
post icon

بیت العدل اعظم

news letter image

ثبت نام در خبرنامه