Program Picture

آموزه‌های نو - فصل ۶

قسمت ۵
۱۰ خرداد ۱۴۰۱

مرور پادکست «وحدت، زیبایی، و خدمت: سه موضوع برای هر هنرمند»

***

فرزاد: دوستان سلام گرم ما رو از استودیوی سرویس فارسی رسانه‌ی بهائی در کانادا پذیرا باشید. من فرزاد هستم.
پریسا: من هم پریسا هستم و امروز با قسمت دیگه‌ای از مجموعه برنامه‌ی آموزه‌های نو در خدمت شماییم.
فرزاد: بر خلاف همیشه، در برنامه‌ی امروز مقاله‌ای را معرفی نمی‌کنیم.
پریسا:‌ اگر یادتون باشه در ابتدای فصل ششم اعلام کردیم که علاوه بر معرفی مقاله‌های وب‌‎سایت بهائی تیچینگز،‌ از این فصل به بعد خلاصه‌‌ای از پادکست‌هایی که این وب‎سایت تهیه می‌کنه رو برای شما عزیزان بازگو می‌کنیم.
فرزاد: در این مجموعه پادکست‌ها شادی طلوعی والاس که خودش هم نوازنده‌ی گیتار و خواننده‌ی موفقی است با هنرمندان به‌ گفتگو می‌شینه. این پادکست‌ها طولانین و ما سعی می‌کنیم که خلاصه‌‌ای از اون‌ها رو برای شما بازگو کنیم تا اگر علاقمند بودین نسخه‌ی کاملش رو گوش بدهید.
پریسا: امروز پادکستی با عنوان «وحدت، زیبایی، و خدمت» را با شما مرور می‌کنیم.
پریسا: دوستان با ما همراه باشید،‌ در قسمت بعد بیشتر توضیح خواهیم داد.
پریسا: دوستان عزیز‌، آنچه شنیدید صدای گفتگوی شادی طلوعی بود با مهمانش جک لنز.
فرزاد: بله. در پادکست امروز شادی با جک لنز، آهنگساز،‌ نوازنده و تهیه‌کننده‌ی کانادایی صحبت می‌کند. عنوان پادکست هم کمی طولانیه: «وحدت، زیبایی، و خدمت: سه موضوع برای هر هنرمند».
پریسا: جک لنز در شهر کوچکی در ساسکچوان متولد شده و در دانشگاه ساسکچوان هم آهنگ‌سازی خونده.
فرزاد: ظاهراً به پرکاری خیلی مشهوره چون موسیقی فیلم و سریال‌های زیادی رو ساخته و برنده‌ی چندین جایزه در این زمینه شده.
پریسا: درسته. علاوه بر این‌ها، فعالیت‌های هنری زیادی هم در زمینه‌ی کودکان انجام داده. اون‌طور که خودش در مصاحبه‌اش میگه، وقتی بچه‌دار میشه به این فکر می‌افته که چطور ملودی‌های ساده‌‌ای بسازه که بچه‌ها بتونن اون‌ها رو به راحتی به‌خاطر بسپارن و آلبوم‌هایی هم برای کودکان منتشر می‌کنه. و شاید براتون جالب باشه بدونین که جک لنز با رافی یکی از معروف‌ترین آهنگسازهای کودکان هم کار کرده.
فرزاد: از قضا بچه‌ها هم آهنگ‌ها و سرودهای جک لنز رو خیلی دوست دارند،‌ چون یاد گرفتن و حفظ‌ کردن آن‌ها خیلی راحت است. اتفاقا چند هفته پیش در محله‌ی ما برای مراسمی به‌مناسبت روز ادیان، جک آمد و با بچه‌ها چند تا از آهنگ‌های خودش رو اجرا کرد. برای بچه‌ها تجربه‌ی خیلی جالبی بود که آهنگ‌سازِ آهنگ‌های مورد علاقه‌شون رو می‌دیدن و باهاش اجرا می‌کردن و می‌تونید تصور کنید که شرکت‌کننده‌ها چقدر خوششان امده بود. برایم جالب است بدانم چرا جک لنز این‌قدر برای بچه‌ها آهنگ ساخته!؟
پریسا: جک میگه یکی از دلایلی که به سمت کار با کودکان کشش پیدا می‌کنه این بوده که موضوع خیلی از آهنگ‌ها مضامینی مرتبط با خشونت و خشونت‌های جنسی داشته و او به دنبال ساختن آهنگ‌هایی بوده با مفاهیمی برای ترقی روح و نشاط‌بخش. و این‌ها رو در کار با کودکان پیدا می‌کنه. محیطی امن که از مضامین خشونت‌آمیز خبری نبوده.
فرزاد: جالب است. خوب، داشتی از زندگی‌اش می‌گفتی.
پریسا: بله. جک لنز وقتی دانشجو بوده از طریق یکی از اساتیدش با آموزه‌های بهائی آشنا میشه و بهائی میشه. و این‌طور که از صحبت‌هاش می‌شد فهمید،‌ این اتفاق در زندگی هنریش هم تاثیر عمیقی می‌ذاره.
فرزاد: زندگی حرفه‌‌ای‌اش به‌عنوان هنرمند از همان موقع شروع می‌شود، درسته؟
پریسا: بله. بعد از بهائی شدنش‌ طولی نمی‌کشه که با چند جوان بهائی دیگه شروع می‌کنن به تور دادن در سراسر کانادا و آمریکا. از کنسرت‌هاشون استقبال می‌شود و برای همین مدت طولانی‌‌ای مدام در سفر و تور بوده. خود جک میگه از کار کردن با این گروه موزیسین‌ها خیلی تجربه کسب می‌کنه و خیلی از اونچه که در زمینه‌ی موسیقی، آهنگ‌سازی و تولیدات هنری می‌دونه رو مدیون اونهاست.
فرزاد: اگر موافقی، شاید بد نباشد. قسمت کوتاهی از یکی از آهنگ‌های جک لنز را هم بشنویم.
پریسا: حتما.

فرزاد: خب، گفتی که جک دائم در سفر بوده و کنسرت برگزار می‌کرده. پس کی وقت می‌کرده که موسیقی فیلم بنویسد؟
پریسا:‌ وقتی که بچه‌هاش بزرگتر می‌شن،‌ او و همسرش تصمیم می‌گیرن به کانادا برگردن و اون موقع بوده که جک از تور دادن خودش رو بازنشسته می‌کنه و شروع می‌کنه به نوشتن موسیقی برای سریال‌های تلویزیونی،‌ اخبار، تبلیغات و غیره.
فرزاد: خب. برویم سراغ کارش. همه‌ی هنرمندها برای خودشان تعریفی از هنر خوب دارند. به‌ نظر جک هنر خوب چیه؟

news letter image

ثبت نام در خبرنامه