Program Picture

آموزه‌های نو - فصل ۶

قسمت ۱۳
۰۴ مرداد ۱۴۰۱

گفتگوی شادی طلوعی با آهنگ‌ساز و تولید‌کننده‌ی اتریشی رها پوستچی که با نام مستعار Bass Adjustment روی صحنه می‌ره.

***

پریسا: دوستان سلام گرم ما رو پذیرا باشین.
فرزاد: امروز هم با یک قسمت دیگه از مجموعه برنامه‌های آموزه‌های نو در خدمت شماییم.
پریسا: در‌ این فصل تصمیم گرفتیم بیشتر به‌ پادکست‌ها بپردازیم و خلاصه‌ای از چند‌تا از اون‌ها رو براتون بگیم.
فرزاد: پس با ما باشید تا Bass Adjustment رو به‌ شما معرفی کنیم.
پریسا: دوستان همون‌طور که قبلا هم گفته بودیم، شادی طلوعی والاس مجری و تهیه‌کننده‌‌ی بخش پادکست وب سایت بهائی تیچینگز با هنرمندان درباره‌ی منبع الهامِ کارهای هنری‌شون به‌ گفتگو می‌نشینه.

فرزاد: صداهایی را که چند لحظه قبل شنیدید صدای گفتگوی شادی بود با آهنگ‌ساز و تولیدکننده‌ی اتریشی رها پوستچی که با نام مستعار Bass Adjustment روی صحنه می‌ره. و بله، رها پوستچی مرد است!
پریسا: Bass Adjustment در سال ۲۰۰۶ با هدف وحدت در کثرت و وحدت نوع بشر از طریق موسیقی الکترونیک تاسیس شده.
فرزاد: خوب چطوره یکم موسیقی الکترونیک‌ رو برای شونده‌هایی که خیلی با این مفهوم آشنا نیستن توضیح بدی.
پریسا: موسیقی الکترونیک تا اونجایی که می‌دونم چندین نوع هست. بعضی آهنگسازها صداهای مورد علاقه‌شون مثل صداهای محیط رو ضبط می‌کنن و بعد از طریق نرم‌افزارهای موجود روی اون‌ها تغییراتی می‌دهند و با ترکیب‌ کردن اونها اثری هنری خلق می‌کنن. این صداها هر چیزی می‌تونه باشه. بعضی‌ها از صداهایی که از طریق داده‌های الکترونیکی تولید میشن در آهنگسازی‌شون استفاده می‌کنن. بعضی‌ها ترکیبی از هر‌ دو منبع صوتی. گاهی این موسیقی الکترونیکی از پیش تهیه و ویرایش شده و با ساز یا آواز زنده همراه میشه و گاهی‌ هم نه. بعضی‌ها هم از نرم‌افزارهای مخصوصی استفاده می‌کنن تا صداها رو به‌ صورت زنده و در زمان حال تولید، ویرایش و پخش کنن. انواع مختلف موسیقی الکترونیکی می‌تونن با‌ هم ترکیب بشن و یک اثر هنری موسیقایی درست کنن. این‌ نوع تولید موسیقی این امکان رو به‌ آهنگساز میده که محدود به‌ توانایی ساز و نوازنده‌ها نباشه و هر فضای صوتی‌ای که ذهن خلاقش می‌تونه تصور کنه خلق کنه.
فرزاد: ممنون از توضیحات مفصلت. خسته شدیم! چطوره بعد از یک استراحت کوتاه برگردیم و با هم خلاصه‌ای از این مصاحبه‌ رو با شما شنوندگان عزیز در میون بذاریم.
پریسا: بسیار عالی.
پریسا: رها موسیقی رو با یاد گرفتن پیانوی کلاسیک شروع می‌کنه. اما خیلی زود از زدن آثار آهنگسازهای دیگه خسته میشه و شروع می‌کنه به‌ ساختن آهنگ‌های خودش. ظاهراً از همون سن کم وقتی متوجه میشه شعرهای آهنگ‌هایی که از رادیو و تلویزیون می‌شنوه خوب نیستن. بنابراین تصمیم می‌گیره که خودش دست به‌ کار بشه و شعرهایی برای آهنگ‌هاش بنویسه که پیام مثبتی به‌ همراه داشته باشن. جالبه بدونین‌ که آهنگ‌های او توسط دی‌جی‌های معروف در انگلستان و دیگر کشورهای اروپایی بارها و بارها میکس شدن و در رادیو و تلویزیون پخش‌ شدن.
فرزاد: پس حتماً امکانات استودیویی خوبی داره.
پریسا: اتفاقاً این طور که خودش میگه یه استودیوی خونگی داشته که خیلی هم امکانات نداشته و هر چی‌ که تو خونه تولید می‌کرده با اونچه که از رادیو می‌شنیده از لحاظ کیفیت از زمین تا آسمون متفاوت بوده. اما به‌ تدریج یاد می‌گیره که چطور از امکاناتی که داره بهترین استفاده رو ببره.
فرزاد: ایده‌های موسیقیش رو از کجا میاره که انقدر مورد توجه قرار گرفته؟
پریسا: این‌ طور‌ که از مصاحبه متوجه شدم کارهای رها برگرفته از ملودی‌ها و ریتم‌های لاتین و آفریقایی هست.
فرزاد: اگر اشتباه نکنم اشاره کردی که به‌ نظر رها کمبود شعر خوب و مناسب یکی از دلایلی بوده که تصمیم می‌گیره شعر کارهاش‌ رو‌ هم خودش بنویسه. همون‌طور که می‌دونی بعضی‌ها می‌گن که ذهن آدم‌ها وقتی به‌ موسیقی گوش میدن انقدر مشغول چیزهای دیگه هست که خیلی وقت‌ها اصلاً به‌ متن شعر و بار معناییش حتی فکر نمی‌کنن. و این در مورد آهنگ‌هایی که ملودی‌های عامه‌پسند دارد پررنگ‌تر هم میشه.
پریسا: درسته. اتفاقاً شادی با رها در همین مورد هم صحبت می‌کنه و جالبه بدونی که رها معتقده چنین ادعایی درست نیست و اتفاقا شعر تاثیر مستقیم روی شنونده داره و مهم هست که موضوع شعر روح نواز باشه.

news letter image

ثبت نام در خبرنامه