Program Picture

آموزه‌های نو - فصل ۶

قسمت ۶
۱۷ خرداد ۱۴۰۱

مقاله‌ی اول با عنوان «آیا مرتب بودن تأثیر روحانی دارد» نوشته‌ی نسیم منصوری و مقاله‌ی دوم با عنوان «نقش خانواده‌ی همسر در تقویت ازدواج»، نوشته‌ی لِین مک کریِری

***

پریسا: شنوندگان عزیز من پریسا هستم و از استودیوی سرویس رسانه‌ای فارسی بهائی در کانادا به شما سلام می‌کنم.
فرزاد: ‌من هم فرزاد هستم و خوشحالم که امروز با برنامه‌ی دیگری از مجموعه‌ی «آموزه‌های نو» در خدمت شماییم.
پریسا: امروز هم دو مقاله‌ی دیگه از وب سایت بهائی تیچینگز رو به شما معرفی می‌کنیم. مقاله‌ی اول با عنوان «آیا مرتب بودن تأثیر روحانی دارد» نوشته‌ی نسیم منصوری
فرزاد: و دیگری با عنوان «نقش خانواده‌ی همسر در تقویت ازدواج»، نوشته‌ی ای‌لِین مک‌کریِری.
فرزاد: دوستان عزیز، همان‌طور که گفتیم، عنوان اولین مقاله‌ی امروز که آن را نسیم منصوری نوشته هست: «آیا مرتب بودن تأثیر روحانی دارد»
پریسا: طبق روال برنامه، اول چند کلمه‌ای درباره‌ی نویسنده‌ی مقاله، نسیم منصوری.
فرزاد: نسیم در حال حاضر مشغول به تحصیل در مقطع لیسانس در دو رشته‌ی مهندسی شیمی و نویسندگی حرفه‌ای در ایالت ماساچوست هست. او در پراگ متولد شده و در فعالیت‌‌‌‌‌‌‌های اجتماعی مربوط به تواندهی جوانان،‌ نوجوانان و کودکان در کشورهای مختلف فعالیت کرده.
پریسا: اهل دیدن این سریال‌هایی هستی که مثلاً یه نفر متخصص می‌ره و به یه خونواده که تو تربیت بچه‌هاشون مشکل دارند یا نمی‌دونن چه‌طوری پول پس‌انداز کنن یا دکوراسیون خونشون رو چطور تغییر بدن کمک می‌کنه؟
فرزاد: نه، خیلی کم. مگر کاری نداشته باشم و تلویزیون هم هیچ برنامه‌ی جالب دیگه‌ای نداشته باشه که پای این برنامه‌‌‌‌‌‌‌ها بنشینم.
پریسا: نتفلیکس که یک شبکه‌ی اینترنتی پخش فیلم و سریال هست از سال جدید میلادی برنامه‌ای شروع کرده که در آن خانمی به نام مِری کاندو می‌ره خونه‌ی افراد مختلف و بهشون ترفند‌‌‌‌‌‌‌هایی یاد می‌ده که چطور خونه‌شون و وسایلی رو که استفاده نمی‌کنن جمع‌ و‌ جور کنن تا هم مرتب و منظم‌تر باشن و هم فضای باز بیشتری تو خونه داشته باشن. ظاهراً این برنامه خیلی گُل کرده و تو شبکه‌‌‌‌‌‌‌های اجتماعی ازش صحبت میشه و خلاصه بین مردم بحث و گفتگو ایجاد شده و خیلی‌‌‌‌‌‌‌ها از روشش که به نام روش ماری کوندو معروف شده استفاده می‌کنن.
فرزاد: جالبه. مقاله‌ی نسیم هم به این برنامه ربط داره؟
پریسا: بله. نسیم مقاله‌ش رو با معرفی همین برنامه شروع می‌کنه و می‌گه این برنامه بیننده‌هاش رو وادار کرده از خودشون بپرسند: آیا نامرتب بودن در نحوه زندگی‌‌‌ام تاثیر می‌ذاره؟ آیا تعداد لباس و وسایل شخصی‌ام بیش از حد است؟ آیا اصلا از همه‌ی آنها استفاده می‌کنم؟ چطور می‌تونم بهتر از این زندگی کنم؟
فرزاد: خوب،‌ خیلی وقت‌‌‌‌‌‌‌ها جواب به این سؤال‌‌‌‌‌‌‌ها ممکنه برعکس روحیه‌ی آدم رو خراب کنه چون ممکنه به ‌این نتیجه برسیم که بله نامرتبی روی نحوه‌ی زندگی‌مون تاثیر گذاشته و اتفاقاً بیشتر از اونچه که لازم داریم وسیله داریم که فضای خونمون رو تنگ کرده. اما بیا فرض کنیم که همین سؤال‌ها باعث بشود دنبال راه‌ حل بیفتیم و اتفاقا بتونیم راه حل مناسبی هم براش پیدا کنیم. اینها چه تأثیری روی اخلاق و معنویت و روحانیت دارد؟
پریسا: صاف ما را بردی سر اصل مطلب. همین که بتونیم از چیزهایی که بهشون تعلق داریم بگذریم،‌ خودش یه توانایی روحانیه. ظاهراً یکی از روش‌‌‌‌‌‌‌های خانم مری کاندو اینه‌که هر چی رو که دارین تو دست بگیرین و ببینین چه احساسی نسبت بهش دارید. اگر خوشحالتون می‌کنه نگهش دارین. اگر هیچ احساسی بهش ندارین معنیش اینه که دیگه وقتش رسیده برای اون لباس یا وسیله یه خونه‌ی جدید پیدا کنین.
فرزاد: جالبه. تو خودت این برنامه رو دیدی؟
پریسا: راستش رو بخوای نه. اما تیزرهای کوتاهی ازش توی یوتوب دیدم. تو بعضی قسمت‌‌‌‌‌‌‌ها نشون میده افراد براشون خیلی سخته که از یکی از وسیله‌‌‌‌‌‌‌هایی که دارن و مدت‌‌‌‌‌‌‌ها هم هست ازش استفاده نکردن یا دیگه به دردشون نمی‌خوره بگذرن. بعضی‌‌‌‌‌‌‌ها کلی براش گریه می‌کنن تا می‌تونن خودشون رو آماده کنن که ازش بگذرن و بدهندش به اون‌هایی که بهش احتیاج دارن.
فرزاد: پس در حقیقت این خانم داره با این روش فضیلت انقطاع رو به مردم یاد میده.
پریسا: دقیقا.
فرزاد: در آثار آیین بهائی در جاهای مختلفی به اهمیت انقطاع اشاره شده. دل کندن از تعلقات سخته اما باید یادمون باشه که اونها فقط وجود خارجی و جسمانی هستن و بالاخره از بین می‌رن.
پریسا: بله. نسیم هم در مقاله‌ش میگه منظورش از نوشتن این مطلب این نیست که همه‌ رو تشویق کنه که از اونچه بهش احساس تعلق می‌کنن بگذرن و برن توی غار زندگی کنن.

 

news letter image

ثبت نام در خبرنامه