۲۹ آذر ۱۴۰۱

زخم‌هایی که مرهم شدند

در بیانیه‌ای که از طرف جامعه جهانی بهائی در نوامبر ۲۰۲۲ در مجمع عمومی سازمان ملل در ژنو، پیرو تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی آن‌چه در ایران رخ می‌دهد قرائت شد، نکات مهم و بنیادینی وجود دارد که هر فردی منصفی را برای درک بهتر این نکات به مرور چند باره خود دعوت می‌نماید. یکی از آن نکات این است که جامعه بهائی ایران، سال‌هاست که با آن‌چه امروز بر اکثریت ایرانیان شریف روا داشته می‌شود آشنا است و در حقیقت آن را زندگی می‌کند

سرکوب، رنج و ستم، بازداشت‌های خودسرانه، محرومیت از تحصیلات دانشگاهی، نفرت‌پراکنی، آزار و اذیت روزانه و حتی اعدام. این‌ها تعدادی از تجربیات تلخ و دردناکی هستند که در این بیانیه نام برده شده بود و تاسف‌بار این که امروز این آزارها و سرکوب‌ها که بهائیان دهه‌ها تجربه کرده‌اند اکنون به عموم مردم عزیز ایران تحمیل شده است.

درد مشترک معمولا به درک مشترک منجر می‌شود. یکی از دلایلی که جامعه بهائی ایران را در تمام طول این سال‌ها، علی رغم این ظلم بی‌دریغ، نه تنها زنده که پویا نگاه داشت این بود که به دلیل نگاه و باوری که به مفاهیم انسانی با الهام از آثار آئین خویش دارد، توانست از همان زخم‌ها مرهم بسازد و این فراتر از آن است که به درمان زخم‌‌هایش همت گماشته باشد. به این معنا که با داشتن اصول بنیادینی نظیر برابری همه انسان‌ها، فارغ از هر آن‌چه نامش تنوع و تفاوت است، مقدس بودن انسان با این تعریف درخشان که او معدنی سرشار از گوهرهای گران‌بهاست و لایق آزادی و آزادگی، از جمله آزادی در انتخاب اندیشه و اصول و باورهایش و هم‌چنین اعتقاد راسخ و عمیق به برابری زن و مرد و این که جنگ و بی‌عدالتی، با حضور همه جانبه زنان در عرصه‌های گوناگون اجتماع، زودتر ریشه‌کن خواهد شد، از زخم‌هایش مرهم ساخت. یقین به آینده پر شکوه ایران را در جان و وجدانش زنده نگه داشت و برای رسیدن و رساندن به آن آینده پرشکوه دست به استقامتی سازنده زد. این مرهم‌های ساخته شده از زخم‌های عمیق، تقدیمی بهائیان ایران به همه هم‌میهنان دردمند و داغدیده‌شان بوده است. امروز بهائیان ایران برای هم‌وطنان عزیز و بزرگوارشان دردآشناترین همدل، محسوب می‌شوند. رویایی که امروز قلب و روح ایرانیان عدالت‌خواه و انصاف‌طلب را به پرواز درآورده و ندایشان را برای محقق کردن آن بلند نموده، همان یقینی است که بهائیان سال‌هاست عاشقانه و صبورانه به همه مردم به خصوص به مردم شریف ایران تقدیم داشته‌ا‌ند.

یقین به آینده پرشکوه ایران، یقین به آینده پرشکوه زنان و جایگاه رفیع‌شان در آبادی این سرزمین و رسیدن به برابری مطلق انسان با انسان.

این مفاهیم بن‌مایه برنامه‌هایی هستند که رسانه PersianBMS نیز در تلاش برای تهیه و تقدیم به همه ایرانیان، بلکه همه فارسی‌زبانان است.

ساخت این برنامه‌ها در واقع همدلی و همراهی صمیمانه‌ای است که این رسانه با مردم عزیز و سربلند ایران می‌نماید. باشد که شنیده، پذیرفته و کمکی محسوب شود در این روزهای سخت برای رسیدن و رساندن به آینده پرشکوهی که سرشار از عدالت، حق‌مداری، آزادی و برابری است. آینده‌ای که نه تنها باید به آن امیدوار ماند بلکه باید به فرارسیدن‌اش یقین داشت و برایش کوشید.

چند نمونه از برنامه‌ها:

تلاش‌های بهائیان در سراسر جهان

اکسیر معرفت: قسمت ۷۴

اکسیر معرفت: قسمت ۷۵

 

فایل صوتی مقاله

نظرات و دیدگاه نویسنده این مطلب مستقل بوده و لزوما دیدگاه‌ رسمی جامعه‌ بهائی را منعکس نمی‌کند.

سایر مقاله‌ها
post thumb
post icon

مشرق الاذکار

post thumb
post icon

صلح جهانی و نظم بدیع

post thumb
post icon

سازگاری علم و دین

post thumb
post icon

روزه در آئین بهائی

post thumb
post icon

نماز در آئین بهائی

news letter image

ثبت نام در خبرنامه