Program Picture

آموزه‌های نو - فصل ۲

قسمت ۲
۳۰ شهریور ۱۳۹۶

مرور مقالۀ «آیا موسیقی می‎تواند دنیا را تغییر بدهد» و مقالۀ «پنج روش برای تربیت کودکانی مهربان و دلسوز»، نوشتۀ دیوید لَنگ‌نِس.

***

فرزاد: دوستان سلام؛ با یک برنامه‌ی دیگه از مجموعه «آموزه‌های نو»، به اتفاق پریسا، با شما هستیم.

پریسا: سلام من رو هم از استودیوی رادیو پیام دوست در کانادا پذیرا باشید. این هفته هم دو مقاله دیگر از وب‎سایت  BahaiTeachings.org را معرفی می‌کنیم.

فرزاد: هر دو مقاله امروز را دیوید لنگنس نوشته که قبلا با او آشنا شده­‌ایم. لنگنس روزنامه‌نگار و منتقد ادبی مجله پی‌ست (Paste) است و برای سایت BahaiTeachings هم مطلب می‎نویسد.«آیا موسیقی می­‌تواند دنیا را تغییر بدهد»، نوشتۀ دیوید لنگنس. و مقالۀ دوم:

پریسا: عنوان مقاله اول برنامه امروز این است: «آیا موسیقی می­‌تواند دنیا را تغییر بدهد».

فرزاد: و مقالۀ دوم:«پنج روش برای تربیت کودکانی مهربان و دلسوز».

پریسا: دوستان، لطفا با برنامه امروز ما همراه باشید.

پریسا: لابد شنیدی که می­‌گویند: «هنر می­‌تواند دنیا را تغییر بدهد.»

فرزاد: بله؛ شنیده­ام.

پریسا: خب، چی فکر می­‌کنی؟ آیا مثلا یک نقاشی واقعا می­‌تواند دنیا را تغییر بدهد؟

فرزاد: نمی­‌دونم. بهش فکر نکرده­‌ام. اما خیلی بعید است که هر اثر نقاشی بتواند دنیا را تغییر بدهد. چون در این صورت، با این همه هنرمند در جهان، هر روز دنیا در حال تغییر بود.

پریسا: در مورد موسیقی چطور؟ فکر می­‌کنی یک قطعه موسیقی بتواند تغییری در وضع جهان ایجاد کند؟

فرزاد: بعید می­‌دانم. فکر نمی­‌کنم سمفونی­‌های بتهوون جلوی جنگی را گرفته باشد یا اوضاع اجتماعش را عوض کرده باشد.

پریسا: خب، در مقاله «آیا موسیقی می­‌تواند دنیا را تغییر بدهد»، با اینکه دیوید لنگنس اقرار می­‌کند، آهنگ‌سازی همین جوابِ تو را بهش داده، اما نظر متفاوتی دارد. به نظر او موسیقی می­‌تواند تغییر ایجاد کند.

فرزاد: چطوری؟

پریسا: لنگنس این طور جواب می­‌دهد: «تغییر بدون آگاهی اتفاق نمی­‌افتد و موسیقی باعث شکل­ گرفتن آگاهی می­‌شود. موسیقی، مثلا در قالب ترانه­‌های اعتراضی و اجتماعی، همیشه سکویی بوده برای هنرمندان تا بتوانند صدای بی­‌عدالتی­‌ها را به گوش همه برسانند.»

فرزاد: لنگنس نمونه­‌ای هم برای اثبات ادعایش دارد؟

پریسا: اتفاقا بله. او ترانه­‌ی We Shall Overcome یا به فارسی «ما فائق خواهیم شد» را مثال می­زند. این ترانه هیچ‌­وقت مثل یک آهنگ پرفروش نبود اما به یک سرود جهانی، سرودی برای آزادی تبدیل شد که مردم را در دستیابی به حقوق مدنی متحد کرد. این ترانه در سالن‌­ها، کلیسا­ها، زندان­‌ها و تظاهرات اعتراضی خوانده می­شد در حالی که همه دست در دست هم داشتند یا بازوهای همدیگر را می­‌گرفتند. این ترانه، و ترانه­‌هایی شبیه آن، اتفاقاتی را رقم می­‌زدند که پیش از آن سابقه نداشت: سیاه­‌پوستان و سفیدپوستان را به هم نزدیک کرد، قلب­‌ها را مملو از عشق و محبت به همدیگر کرد و به جای تعصبات، وحدت نشاند.

فرزاد: برای من باورش سخته که یک ترانه باعث ایجاد جنبش مدنی بشود. بیشتر این جور به نظرم می­‌آید که جنبش­‌ها به وجود می­‌آیند و هنرمندها برای آرمان­‌های آن جنبش­‌ها شعر می­‌گویند، نقاشی می­‌کشند، یا موسیقی می­‌سازند. حالا آیا معلوم است که این ترانه «ما فائق خواهیم شد» قبل از این جنبش­‌ها سروده شده یا نه؟

پریسا: اتفاقا با اینکه دقیقا معلوم نیست که این ترانه کی سروده شده اما به نظر قدیمی­‌تر از این جنبش­‌هاست. این طور که لنگنس تحقیق کرده، بعضی معتقدند که این ترانه بین سال­‌های 1932 و 1942 ساخته شده و بعضی حتی فکر می­‌کنند خیلی قدیمی­‌تر است و به پیش از سال 1909 برمی­‌گردد. اما تاریخ سرایش این ترانه هرموقع که بوده باشد، به مدعای لنگنس مهم این است که این ترانه به خیلی از جنبش­‌های اجتماعی سده گذشته، نه تنها در آمریکا بلکه در بنگلادش، چکسلواکی، ایرلند، هند، و آفریقای جنوبی قوت بخشیده.

فرزاد: حالا اگر از تقدم و تأخر موسیقی­‌ها نسبت به جنبش­‌ها و تغییرات اجتماعی بگذریم، من با لنگنس موافقم که موسیقی در تحکیم جنبش­‌ها و اتحاد گروه­‌ها تأثیر دارد. اما لنگنس هیچ توضیحی می­‌دهد که چرا موسیقی این­قدر موثر است؟

پریسا: لنگنس با اشاره به آثار آیین بهائی می‌­گوید که موسیقی نردبان روح است. یعنی شنیدن موسیقی باعث می­‌شود روح ما تلطیف بشود و بیشتر به چیزهایی که باعث اتحاد و دوستی و محبت می­‌شود توجه کنیم.  شاید به همین دلیل باشد که موسیقی نقشی به این مهمی در تغییرات اجتماعی دارد.

news letter image

ثبت نام در خبرنامه