Program Picture

آموزه‌های نو - فصل ۲

قسمت ۹
۲۵ آبان ۱۳۹۶

مرور مجموعه مقالۀ «کسب و کار موفق، از نظر مادی و روحانی»، نوشتۀ لارنس میلر.

***

فرزاد: دوستان سلام؛ با یک برنامه‌ی دیگه از مجموعه «آموزه‌های نو»، به اتفاق پریسا، با شما هستیم.

پریسا: سلام من رو هم از استودیوی رادیو پیام دوست در کانادا پذیرا باشید.

فرزاد: دوستان، همان­طور که می­‌دانید، ما در هر برنامه معمولا دو مقاله از وب­‌سایت بهائی­ تیچینگز را معرفی می­کنیم اما این دفعه به سراغ یک مجموعه مقاله رفتیم.

پریسا: عنوان این مجموعه مقاله که لارنس میلر آن را نوشته «کسب و کار موفق، از نظر مادی و روحانی» است.

فرزاد: اما قبل از اینکه به سراغ این مجموعه مقاله برویم، می­‌خواهیم مطلبی را با شما درمیان بگذاریم.

پریسا: ما خیلی علاقمندیم که از نظرها و دیدگاه‌­های شما در برنامه­‌مان استفاده کنیم.

فرزاد: به همین دلیل تصمیم گرفته­‌ایم عنوان مقاله­‌هایی را که می­‌خواهیم معرفی کنیم از قبل و از طریق فیس­بوک و تلگرام سرویس رسانه­ای فارسی بهائی در اختیار شما بگذاریم، تا شما هم فرصت کنید ما را از نظرهای­ خودتان بهره­‌مند کنید.

پریسا: حتی اگر مایل باشید، می­‌توانید نظرتان را با گوشی­‌های همراه­تان ضبط کنید و با ایمیل برای ما بفرستید.

فرزاد: پس فراموش نکنید و حتما به فیس­بوک و تلگرام سرویس رسانه‌­ای فارسی بهائی سر بزنید.

پریسا: خب، همان­طور که اول برنامه گفتیم عنوان این مجموعه هست: کسب و کار موفق، از نظر مادی و روحانی.

فرزاد: موضوع جالبی­ست.

پریسا: بله. کسب­ و کار از آنجایی که با پول سروکار دارد، معمولا موضوعی مادی حساب می­‌شود. بنابراین وقتی می­‌گوییم که کسب­ و کار می­‌تواند از نظر روحانی هم موفق باشد، جالب است که بدانیم چطور همچین چیزی ممکن است.

فرزاد: از طرف دیگر، هر وقت صحبت از کاسبی و تجارت و اقتصاد می­‌شود، خودخواهی و دنبالِ منفعتِ شخصی بودن هم با آن تداعی می­­‌شود. در حالی که از روحانیت که حرف می­‌زنیم، ارزش­‌هایی مثل نفع جمعی، فداکاری برای دیگران و از خودگذشتگی، و گاهی انقطاع از مادیات به خصوص پول به ذهن­مان می­‌آید.

پریسا: بله. بنابراین مجموعه­‌ای که لارنس میلر نوشته از این نظر می­‌تواند خیلی آموزنده باشد. لازم است این را هم بگوییم که او این اصول روحانی را از آموزه­‌های بهائی استخراج کرده.

فرزاد: خب، پس بهتر است مرور مقاله­‌ها را شروع کنیم تا ببینیم میلر توانسته پیوند میمونی بین پول و روحانیت برقرار کند یا نه.

پریسا: اولین اصول روحانی که تجارت و اقتصاد امروز بدون آنها معطل می­‌ماند و در واقع شکست خواهد خورد، اصل­‌های صداقت و امانت است. در کسب و کار همیشه بحث بر سر ارزش است: ارزش جنس یا کالا، تاریخچه ماشین؛ وضعیت مِلک و خانه، آینده قطعه­‌ای زمین، یا احتمال بالا رفتن ارزش سهام. حالا اگر فروشنده در هر کدام از این معامله‌­ها درباره ارزش مورد خرید و فروش دروغ بگوید، همان اتفاقی می­‌افتد که ما به آن می­‌گوییم کلاه­برداری. در صورت چنین اتفاقی دیگر از آن فروشنده خرید نمی‌کنیم یا آن جنس را دیگر نمی­‌خریم.

فرزاد: درست است. البته در اقتصاد و بازار قدیم اهمیت این اصل‌­ها خیلی بیشتر بوده، جایی که فروشنده‌­های دوره­‌گرد بیشتر بودند و سر یکی را در این شهر کلاه می‌گذاشتند و می­‌رفتند به شهر بعدی. یا مثلا چون تنها یک آهنگر در شهر یا روستا بوده هرچه می­‌خواسته می­‌کرده و بقیه هم ناچار حرفی نمی­‌زده­‌اند.

پریسا: درست است. این روزها با دسترسی آسان به اطلاعات از طریق اینترنت خیلی راحت می­‌شود راجع به اجناس یا فروشنده­‌ها تحقیق کرد. شرکت­­‌های بزرگ و حتی کوچک هم برای اینکه اعتماد خریدارها را جلب کنند ضمانت می­‌دهند و جنس بد که هیچی، حتی خوب، را هم بدون سؤال پس می­‌گیرند.

فرزاد: بسیار خوب، پس در بازار آزاد امروز احتمال تخطی از اصول صداقت و امانت خیلی کمتر است.

پریسا: البته، از مقاله­‌های میلر می­‌شود این طور نتیجه گرفت که امروزه حتی نوع نگاه به این اصول روحانی با گذشته تفاوت دارد.

فرزاد: چطور؟

پریسا: در گذشته و شاید تا چند وقت پیش، اگر کاسبی سعی می­‌کرد در کار و کسبش صداقت و امانت را رعایت کند برای این بود که رونق کارش را از دست ندهد.

news letter image

ثبت نام در خبرنامه