Program Picture

آئین بهائی - کتاب

تحری حقیقت
۰۶ دی ۱۳۹۷

بخشی از کتاب آئین بهائی، نگرشی کوتاه به تاریخ و تعالیم در این قسمت: از جمله آموزه های بنیادین دیانت بهائی تحری حقیقت، یعنی پژوهش فردی و آزاد در امور دینی و اعتقادی است. بنیان‌گذار آئین بهائی می‌گوید که هر کسی می‌تواند و موظف است …

***

از جمله آموزه‌های بنیادینِ دیانتِ بهائی تحّری حقیقت، یعنی پژوهشِ فردی و آزاد در امور دینی و اعتقادی است. بنیان‌‌گذارِ آیین بهائی می‌گوید که هرکس می‌تواند و موظّف است بدونِ دخالتِ دیگران و تنها با به‌کار گرفتن عقل و قلب خود به‌ جستجوی حقیقت پردازد. اگر چنین چشم‌بسته از آراء کسان و سننِ دست‌و‌پاگیر یا نظراتِ گمراه‌کننده‌ی دیگران تأثیر خود را از دست خواهد داد و انسان خواهد توانست آزادانه جویایِ حقیقت شود و به‌ آن دست یابد. این مطلب در یکی از خطاباتِ حضرت عبدالبهاء این‌طور عنوان شده است:

«اوّل تعلیم بهاءاللّه این‌ است که هر کس باید خود به‌جستجوی حقیقت پردازد. این بدان معناست که انسان باید آنچه‌ را که از دیگران شنیده است فراموش نماید و خود به‌شخصه جویایِ حقیقت شود زیرا در غیر این ‌صورت صحّت یا عدمِ صحّتِ مسموعات بر او معلوم نگردد.»

به فرموده‌ی حضرت بهاءاللّه اقوال و اعمالِ دیگران نباید معیار به‌جهتِ جستجوی حقیقت قرار گیرد. بهائیان فاقد طبقه‌ی روحانیِ حرفه‌ای و کسانی به‌نامِ مراجعِ تقلیدند. راهنمای ایشان در مسایل دینی حدود و احکامی ‌است که در کتب و آثارِ شریعتِ بهائی مرقوم گردیده است. هر فردِ بهائی موظّف است با مطالعه‌ی آموزه‌های دینیِ خود برداشتی درست از آن آموزه‌ها اخذ نماید. مشاوره و تبادلِ‌نظر با هم‌کیشان به‌منظورِ درک و فهمِ بهترِ تعالیم مطلوب است ولی هیچِ فردِ بهائی مجاز به ‌تبیین یا تفسیرِ دستوراتِ دینی به‌جهتِ تحمیلِ عقیده‌ی خود به ‌دیگران نخواهد بود.

انتخابِ دین و پیروی از معتقداتِ مذهبی باید مستقلّاً توسّطِ خودِ فرد و بدون مداخله‌ی والدین یا کسانِ دیگر صورت گیرد. اعتقادِ هر انسانی به ‌آیینی مخصوص به‌خودِ او مربوط است. پیرویِ چشم‌بسته از آداب و سننی خاص مانعِ تکامل و پیشرفت است. نونهالانِ بهائی باید خود به جستجوی حقیقت پردازند و مسئولیّتِ انتخاب دین‌شان را خود به‌عهده گیرند. در آیینِ بهائی آدابی خاص مثل غسلِ تعمید یا از این قبیل برای پذیرفته‌ شدن در جمعِ مؤمنین موجود نیست. نوجوانان بهائی موظّفند پس ‌از رسیدن به سنِ بلوغِ شرعی که پانزده ‌سالِ تمام است خود درخواستِ عضویّت در جامعه را بنمایند حتّی اگر در یک خانواده‌ی بهائی پا به‌ عرصه‌ی وجود گذارده باشند.

news letter image

ثبت نام در خبرنامه