قسمت ۱
مرور مجموعه مقاله «مجازات اعدام» نوشته دیوید لنگنس.
***
پریسا: دوستان سلام؛ با یک فصل دیگر و یک برنامهی دیگه از مجموعه «آموزههای نو»، به اتفاق فرزاد، با شما هستیم.
فرزاد: سلام من رو هم از استودیوی رادیو پیام دوست در کانادا پذیرا باشید. برای آن دسته از شنوندههایی که برای اولین بار برنامه ما رو میشنوند، خوبه این توضیح را بدیم که این برنامه هر بار دو مقاله از وبسایت BahaiTeachings.org را معرفی میکند.
پریسا: این هفته به سراغ یکی از مجموعه مقالههای جدید وبسایت BahaiTeachings.org رفتهایم.
فرزاد: اسم این مجموعه مقاله «مجازات اعدام» است که آن را دیوید لنگنس نوشته.
فرزاد: دوستان، با برنامهی این هفتهی «آموزههای نو» همراه باشید.
پریسا: دوستان امروز به سراغ یک مجموعه مقاله رفتهایم که دیوید لنگنس آن رو نوشته.
فرزاد: دیوید لنگنس که دیگه معرف حضورتون هست. برای یادآوری بگم که دیوید روزنامهنگار و منتقد ادبی مجله پیست (Paste) است و برای سایت Bahaiteachings هم مطلب مینویسد.
پریسا: همانطور که اول برنامه اعلام کردیم، عنوان مجموعه مقالهی امروز «مجازات اعدام» است.
فرزاد: موضوعی که یک روز در میان تیتر اصلی خبرهاست.
پریسا: درست است. بگذار مرور مقاله را با سؤالی از تو شروع کنیم.
فرزاد: باشد.
پریسا: آیا حاضری اجازهی اعدام کسی را بدهی؟
فرزاد: مثل مأمور اعدام؟
پریسا: مثلا.
فرزاد: نه. فکر نمیکنم بتوانم کسی را تیرباران کنم یا طناب دار گردنش بیندازم.
پریسا: حالا اگر توی اتاق دیگری باشی و بهت بگویند فقط این دکمه را فشار بدهد و بقیه کار را صندلی الکتریکی انجام میدهد، چی؟
فرزاد: نه، خیلی ممنون.
پریسا: حکم اعدام چی؟ آیا حاضری برای آدم قسیالقلبی که مرتکب چندین قتل و جنایت شده، حکم اعدام بدهی؟
فرزاد: با اینکه آسانتر به نظر میآید، اما باز هم نه، خیلی ممنون.
پریسا: حالا اگر فردا رفراندومی برگزار بشود تا ببینند مجازات اعدام را ملغی کنند یا نه، به مجازات اعدام رأی مثبت میدهی یا منفی؟
فرزاد: نمیدانم. تا حالا بهش فکر نکرده بودم. تصمیم سختییه.
پریسا: فکر میکنی اگر رأی مثبت بدهی، کارت با آن کسی که فقط یک دکمه را فشار میدهد فرقی دارد یا نه؟
فرزاد: نمیدانم. همین است که تصمیمگیری را سخت میکند. بیدلیل نیست که خیلی از کشورهای دنیا مجازات اعدام را از قانون اساسیشان حذف کردهاند یا عملا آن را اجرا نمیکنند.
پریسا: درست است.
فرزاد: خب، نظر آیین بهائی دربارهی مجازات اعدام چیست؟
پریسا: لنگنس با اشاره به آیهای از کتاب اقدس، کتاب مقدس بهائیان، میگوید مجازات اعدام در آیین بهائی مجاز است اما این گزینه هم داده شده که حبس ابد جایگزین آن بشود.
پریسا: خب، تا اینجا دیدیم که به نظر لنگنس مجازات اعدام چندان با ذائقهی اخلاقی جور در نمیآید.
فرزاد: درست است. در حقیقت، تشبیههایی را که آورده، نشان میدهد که به نظر لنگنس اعدام خودش یک نوع قتل است.
پریسا: اما در ادامه لنگنس با اشاره به چند نمونه از جنایتهای هولناک میگوید گاهی اعدام به نظر مجازات شایسته و موجهی میآید حتی به نظر کسانی که آن را یک جور قتل میدانند.
فرزاد: مثلا مورد زنان ایزدی که داعش آنها را زنده زنده در قفس آهنی سوزاند.
پریسا: درست است. همین مورد زنان ایزدی باعث شد که در جهان حسابی سر و صدا شود و خیلیها خواستار این شدند که مرتکبین این جنایت محاکمه و به همان شدت مجازات شوند.
فرزاد: یعنی خواستار اعدام آنها شدند!
پریسا: درست است. لنگنس از اتفاقهایی شبیه این، نتیجه میگیرد که به نظر میرسد گاهی اعدام ناگزیرست.
فرزاد: اما سؤال مهمی که اینجا طرح میشود این است که حتی اگر اعدام در موارد معدودی مجاز باشد، چطور میشود تعیین کرد این موارد کدامند؟
…