پیام بیت العدل اعظم، مورّخ ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ – بخش ۵
… آنچه را که بهائیان به منزلۀ یک جنبه از کمک خود به این فرایند میدانند البتّه نمیتواند با جنبۀ دیگر آن مغایرت داشته باشد بدین معنی که فیالمثل آنان نمیتوانند در صدد یافتن الگوهایی فکری و عملی برای متجلّی ساختن اصل وحدت و یگانگی در جامعۀ خود باشند ولی همزمان در میدانی فعّالیّت کنند که مفروضاتی کاملاً متفاوت در بارۀ زندگی اجتماعی انسان را دنبال میکند. برای دوری جستن از این دوگانگی و تضادّ، جامعۀ بهائی بر اساس آموزههای آیین خود عناصر اصلی رویکردی را به تدریج تنظیم کرده است که مشارکت اعضایش در حیات اجتماع را شکل میدهد. اوّلین و مهمترین وظیفۀ بهائیان، چه فردی و چه جمعی، کوشش در اجرای این تعلیم حضرت بهاءالله است که میفرمایند: “باید با جمیع اهل عالم به روح و ریحان معاشرت نمایند چه که معاشرت سبب اتّحاد و اتّفاق بوده و هست و اتّحاد و اتّفاق سبب نظام عالم و حیات امم است.” حضرت عبدالبهاء با ارائۀ توضیحات بیشتری در این مورد میفرمایند: “نوع انسان محتاج تعاون و تعاضد است محتاج مراوده و اختلاط است تا کسب سعادت و آسایش کند و راحت و آرایش یابد”، “آنچه سبب ائتلاف و تجاذب و اتّحاد بین عموم بشر است حیات عالم انسانیست و آنچه سبب اختلاف و تنافر و تباعد است علّت ممات نوع بشر است” و همچنین “هر چه الفت و محبّت بین بشر مزداد شود سعادتش بیشتر شود و هر چه نزاع و جدال به میان آید سبب ذلّت شود.” حتّی در بارۀ دین میفرمایند: “دین باید سبب محبّت و الفت باشد اگر دین سبب جدال و عداوت شود البتّه عدم آن بهتر است.” بدین ترتیب بهائیان دائماً میکوشند تا به نصیحت حضرت بهاءالله گوش فرادهند که میفرمایند: “از بیگانگی چشم بردارید و به یگانگی ناظر باشید.” آن حضرت به پیروان خود توصیه میفرمایند که “امروز انسان کسی است که به خدمت جمیع من علی الأرض قیام نماید.” نصیحت حضرتش آنست که “هر روز را رازی است و هر سر را آوازی. درد امروز را درمانی و فردا را درمان دیگر. امروز را نگران باشید و سخن از امروز رانید.” حضرت بهاءالله در اهمّیّت وحدت و یگانگی میفرمایند: “نور اتّفاق آفاق را روشن و منوّر سازد.”
با توجّه به این گونه عقاید و افکار، بهائیان میکوشند تا حدّی که امکاناتشان اجازه دهد با تعداد فزایندهای از جنبشها، سازمانها، گروهها و افراد همکاری نمایند و به اقدامات مشترکی بپردازند که بر اتّحاد و یگانگی میافزاید، رفاه عالم انسانی را ترویج میدهد و به همبستگی جهانی کمک مینماید. آثار بهائی پیروان این آیین را به مشارکت فعّالانه در جوانب بیشماری از زندگی معاصر فرا میخواند. بهائیان برای انتخاب میادین مشارکت خود موظّفند که این اصل مندمج در تعالیم بهائی را نیز مدّ نظر داشته باشند که وسیله باید با هدف توافق و تطابق داشته باشد و نمیتوان از راههای ناشایست به اهداف متعالی دست یافت. به خصوص ممکن نیست بتوان وحدتی پایدار را از طریق مجهوداتی بنیان نهاد که اختلاف را ترویج میدهد و یا مبتنی بر این باور است که تعاملات بشری کلّاً و ذاتاً بر شالودۀ تضادِّ منافع استوار میباشد. در اینجا باید متذکّر شد که با وجود محدودیّتهای ناشی از پایبندی به این اصل، جامعۀ بهائی دچار کمبود موقعیّت برای همکاری نبوده است؛ چه بسیارند مردمانی که امروزه در سراسر جهان در جهت تحقّق اهدافی که مورد نظر بهائیان نیز هست مجدّانه در تلاشاند. بهائیان همچنین میکوشند تا در همکاریهای خود با دیگران از مرزهای مشخّصی فراتر نروند مثلاً هیچ اقدام مشترکی را فرصتی برای تحمیل عقاید مذهبی خود نشمرند و از خودبرحقّبینی و سایر جلوههای نامطلوبِ هیجانات مذهبی احتراز جویند. امّا درسهایی را که از تجربیّات خود آموختهاند بیدریغ در اختیار اطرافیانشان میگذارند و بینشهایی را که دیگران اندوختهاند با خوشنودی در مساعی جامعهسازی خود به کار میگیرند.
برای دسترسی به متن کامل پیام 12 اسفند 1391 اینجا کلیک کنید.