Program Picture

آموزه‌های نو - فصل ۳

قسمت ۹
۰۴ خرداد ۱۳۹۶

مرور مقاله‌های «جهان‌­گرا هستید یا ملّی‌­گرا؟» و «پرستش در محراب ملّی­‌گرایی»، نوشتۀ دیوید لنگنس.

***

فرزاد: دوستان سلام؛ با یک برنامه‌ی دیگه از مجموعه «آموزه‌های نو»، به اتفاق پریسا، با شما هستیم.

پریسا: سلام من رو هم از استودیوی رادیو پیام دوست در کانادا پذیرا باشید. امروز به سراغ دو مقاله‌­ی دیگری از وب‎سایت BahaiTeachings.org رفتیم.

فرزاد: این دو مقاله در حقیقت دو قسمت از مجموعه­‌ی 7 قسمتی «جهان­‌گرایی و ملی­‌گرایی» هستند که آن را که آن را دیوید لنگنس نوشته.

پریسا: عنوان مقاله­‌ی اول امروز، «جهان­‌گرا هستید یا ملی­‌گرا؟»؛

فرزاد: و عنوان مقاله­‌ی دوم امروز «پرستش در محراب ملی­‌گرایی» است.

پریسا: دوستان، با برنامه­‌ی این هفته­‌ی «آموزه­‌های نو» همراه باشید.

پریسا:‌ «جهان‌­گرا هستید یا ملی­‌گرا؟» این عنوان مقاله­‌ی امروز است که آن را دیوید لنگنس نوشته.

فرزاد: یا به عبارت دیگه آیا شما خودتون رو شهروند جهان می‌دونین یا شهروند کشورتون. تو فکر می‌کنی کدومش هستی؟

پریسا: راستش جوابش برام سخته. نمی‌شه بگم هر دوش هستم؟ خوب من کشورم رو دوست دارم و به قول معروف قلبم براش می‌تپه. اما در عین حال فکر می‌کنم امروز دنیا به مرحله‌ای رسیده که کشورها بهتره تو تصمیم­‌گیری­‌هاشون مصالح همه مردم دنیا رو در نظر بگیرن.

فرزاد: با این جوابی که دادی انگار من و شنونده‌ها رو پرت کردی وسط مقاله. بذار یکم برگردیم عقب،‌ به ابتدای مقاله و فرصتی بدیم به شنونده‌ها که اون‌ها هم نظرشون رو بگن.

پریسا: ببخشید از عمد نبود. فقط اونی که به ذهنم رسید رو گفتم.

فرزاد: دیوید مقالش رو با چند سؤال شروع می‌کنه: اون می‌پرسه اگر مطمئن نیستین که ملی‌گرا هستین یا جهان‌گرا می‌تونین با جواب دادن به این سؤال‌ها متوجه بشین که جزو کدوم گروهین.

پریسا: چه جالب. اول از من بپرس.

فرزاد: باشد. نظرت درباره مرز بین کشورها چیه؟ (الف) فکر می‌کنی مرزها باید کاملا سخت‌گیرانه، حتی با نیروی نظامی کنترل شوند و به­ طورکلی غیرقابل­ نفوذ باشند؟ یا (ب) باید از اهمیت­شان کم کرد و عبور از آن راحت­تر باشد؟

پریسا: من گزینه­­‌ی ب را انتخاب می­‌کنم.

فرزاد: اگر تصمیم بگیری بالای خانه‌­­ات پرچمی آویزان کنی، کدام گزینه را انتخاب می‌کنید؟ (الف) پرچم کشور خودت؟ (ب) یا پرچم یا عکسی هوایی از کره‌­ی زمین؟

پریسا: من هر دو‌ش را می­‌گذارم.

فرزاد: در مورد تبعیت خودت چی؟ فکر می­کنی (الف) شهروند همان کشوری هستی که در آن زندگی می‌کنی؟ یا (ب) شهروند زمین و کل جهانی؟

پریسا: می­‌شود جواب داد هر دو؟

فرزاد: اگر بگویی هر دو، احتمالا جواب لنگنس این است که تکلیفت با خودت روشن نیست.

پریسا: جدی می­گویی؟

فرزاد: شوخی کردم. نمی­‌دانم. اگر گزینه­‌های الف رو انتخاب کرده بودی، ملی‌گرا محسوب می­‌شدی و اگر گزینه ب، جهان­‌گرا.

پریسا: اما اگر اینطور به موضوع نگاه کنیم، قضیه بیشتر احساسی می‌شه و محدود می‌شه به اینکه یکی کشورش رو بیشتر دوست داره یا کره زمین رو. خوب این روزها خیلی‌ها هستن که هر دو رو دوست دارن. پس تکلیف این دسته چی می‌شه.

فرزاد: به موضوع درستی اشاره کردی. این روزها این قضیه خیلی پیچیده تر از دوست داشتن کشور و کره زمین شده. اتفاقا دیوید لنگنس هم به این پیچیدگی اشاره می‌کند.

پریسا: خب، این پیچیدگی در مورد کشورها و اون­‌هایی هم که در راس اداره کشور هستن صادق است، نه؟ احتمالا اون‌ها هم موقع تصمیم‌­گیری به سر این دو راهی می‌رسن که کاری بکنن که به نفع کشور و مردم کشورشونه یا به نفع همه دنیا.

فرزاد: دقیقا. دیوید می‌گه تو بعضی شرایط ممکنه یک کشور بخواد به شهروندانش امتیازاتی بده. یا هویتش رو به عنوان یک برزیلی،‌ اسپانیایی و … حفظ کنه.

پریسا: دقیقا. مثلا اینکه ما ایرانی‌ها هر جای دنیا که هستیم نوروز رو جشن می‌گیریم. چرا؟ برای اینکه هویت ایرانی­مون رو با نگه داشتن فرهنگ و سنت­مون حفظ کنیم. خوب اگر قرار شد شهروند جهانی باشیم،‌ باید فرهنگ و سنت­مون رو هم بذاریم کنار؟ به نظرم اینجوری دیگه همه خیلی یک دست می‌شیم. این روزها بحث تنوع فرهنگ‌ها هم خیلی داغه و البته اینکه جامعه بشری به­ خاطر همین تنوعش در فرهنگ­‌هاست که زیبا می‌شه.

news letter image

ثبت نام در خبرنامه