Program Picture

آموزه‌های نو - فصل ۳

قسمت ۷
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶

مرور مقالۀ «رژیم غذایی از منظر بهائی: خوردن برای پرورش روح»، نوشتۀ دی‌اَن لارو و مقالۀ «شش واقعیت علمی، و منشاء آنها در اصول روحانی»، نوشتۀ وحید هیوستون رنجبر.

***

فرزاد: دوستان سلام؛ با یک برنامه‌ی دیگه از مجموعه «آموزه‌های نو»، به اتفاق پریسا، با شما هستیم.

پریسا: سلام من رو هم از استودیوی رادیو پیام دوست در کانادا پذیرا باشید. امروز هم دو مقاله دیگر از وب‎سایت BahaiTeachings.org را با شما مرور می­کنیم. مقالۀ اول برنامه امروز:

فرزاد: «رژیم غذایی از منظر بهائی: خوردن برای پرورش روح»، نوشتۀ دی­اَن لارو.

پریسا: و عنوان مقالۀ دوم امروز که آن را وحید هیوستون رنجبر نوشته «6 واقعیت علمی، و منشاء آنها در اصول روحانی» است.

فرزاد: دوستان، با برنامه­‌ی این هفته­‌ی «آموزه­‌های نو» همراه باشید.

پریسا: می­دانی یکی از تصمیم­‌های متداولی که خیلی از مردم اول هر سال می­‌گیرند و به خودشان قول می­‌دهند که عملیش کنند، چیه؟

فرزاد: نه. چیه؟

پریسا: کم­ کردن وزن و خوردن غذای سالم.

فرزاد: اه، درست می­‌گویی. فکر می­‌کنم این یکی از آن تصمیم­‌های رایج باشه.

پریسا: بله. دلیلش هم شاید این باشد که رژیم غذایی رابطه­‌ی مستقیمی با سر و شکل ظاهری ما دارد و شکل و شمایل هم رابطه‌­­­ای جدانشدنی با احساس ما از خودمان و جذابیت­مان برای دیگران دارد.

فرزاد: در عنوان مقاله آمده که: «خوردن به ­خاطر روح». به نظر نویسنده­‌ی مقاله، دی­اَن لارو، چطور می­‌شود خوردن را که به نظر خیلی هم موضوعی جسمانی می­‌رسد، به روح و روحانیت ربط داد؟

پریسا: خب، از یک طرف، قضیه همان نیت است دیگر. می­شود غذا خورد (یا مثل خیلی­‌ها نخورد) که خوش­تیپ و خوش­‌هیکل بمانی، یا نه، هدفت از غذا خوردن خدمت­ کردن و کار و عمل به مسئولیت­‌هایت باشد.

فرزاد: جالب است. پس ارتباط خوردن و روح بیشتر ارتباطی ذهنی و روانی­ست؟!

پریسا: نه. برداشت دی­اَن لارو از آموزه­‌های بهائی این است که بین خوردن و آشامیدن و روح ارتباطی مستقیم و غیرذهنی هم وجود دارد: هرچه بدن سالم­‌تر باشد، قدرت روحانی هم بیشتر می­شود.

فرزاد: و یکی از راه­‌های سالم نگه ­داشتن بدن، خوردن غذای سالم است. درست است؟

پریسا: همین­طور است.

فرزاد: بالاخره رسیدیم سر اصل موضوع این مقاله. حالا سؤال این است: از منظر آیین بهائی، چه نوع غذاهایی سالم به حساب می­‌آید؟

پریسا: البته، توقع نداری که دی­اَن لارو منوی غذای هفتگی برای ما آماده کرده باشد که؟

فرزاد: واقعا نکرده؟ پس ما هنوز هم نمی­‌دانیم امشب برای شام چی باید درست کنیم؟!

پریسا: البته که نه.

فرزاد: حداقل راهنمایی­‌های کلی­‌ای کرده که.

پریسا: بله. خب، نکته‌­ی مهم اول همانی­ست که چند بار تکرار کردیم. یعنی باید نیت از غذا ­خوردن خدمت و کمک­ کردن به دیگران باشد.

فرزاد: درست است.

پریسا: اما نکته­‌ی دوم این است که غذاهایی بخوریم که به قول دی­اَن لارو «روح­پرور» باشد.

فرزاد: و غذاهای روح‌­پرور چه­ جور غذاهایی هستند؟

پریسا: خب، در این مورد، دی­اَن لارو چند دستورالعمل کلی را از آموزه­‌های بهائی استخراج کرده که شاید مهم­‌ترین­ش خوردن غذای ساده باشد.

فرزاد: در مورد گیاه­خواری و گوشت­خواری هم در این مقاله چیزی گفته شده؟

پریسا: دی­اَن لارو به نقل ­قولی از حضرت عبدالبهاء اشاره می­‌کند که در آنجا گفته­‌اند با پیشرفت علوم پزشکی زمانی خواهد رسید که انسان گوشت را کنار می­‌گذارد و غذایش را از هر آنچه از زمین می‌­روید تهیه می­‌کند.

فرزاد: بنابراین گوشت­خواری نهی نشده؟

پریسا: نه. اتفاقا چند نفر از خواننده­‌ها هم به این موضوع اشاره کرده‌­اند که خوردن گوشت مجاز است اما مصرف میوه و حبوبات و سبزیجات ارجحیت دارد.

فرزاد: دوستان، قبل از اینکه به سراغ مقاله­‌ی دوم امروز برویم، می­‌خواهیم یک بار دیگر خواهش کنیم که به فیس­بوک و تلگرام سرویس رسانه‌­ای فارسی بهائی سر بزنید و درباره­‌ی مقاله­‌ها نظر بدهید.

پریسا: آدرس صفحه‌­ی فیس­بوک و تلگرام مان را در آخر همین برنامه یک بار دیگر به اطلاع شما می­رسانیم.

فرزاد: در ضمن، از این به بعد، برنامه‌­های «آموزه­‌های نو» از طریق ساندکلاد سرویس رسانه­‌ای فارسی بهائی هم قابل دسترسی است.

news letter image

ثبت نام در خبرنامه