Program Picture
قسمت ۱۷
تیر ۱۴, ۱۳۹۷

مرور مقاله‌ی «تام پتی: بهائیان و عدالت» نوشته‌‌ی پیتر لیون.

پریسا: ‌پیتر لیون، اهل واشنگتن دی سی، و متخصص امور ارتباطات است. او فوق لیسانسش رو در رشته‌ی مطالعات خاورمیانه از دانشگاه تگزاس در آستین گرفته و از علاقمندان تاریخ است.
فرزاد: خب، اگر موافقی قبل از صحبت درباره‌‌ی مقاله‌، خیلی کوتاه تام پتی را معرفی کنیم.
پریسا: حتما. تام پتی خواننده، ترانه‌سرا، و نوازنده‌ی آمریکایی است. او در سال 1976 گروه تام پتی و هارت بریکرز (دل‌شکن‌ها) را تشکیل داد. خیلی از آهنگ‌های او در زمان خودش معروف شد و گُل کرد آنقدر که مجموعه‌ی کارهای او از پرفروش‌ترین آثار موسیقی دوران ماست. در سال 2001 پتی به عضویت تالار مشاهیر راک و رول درآمد و بالاخره در اکتبر 2007، در سن 66 سالگی از دنیا رفت.

فرزاد: ظاهرا پیتر لیون از طرفداران پتی بوده و این مقاله را درست بعد از مرگ او نوشته.
‌مان پریسا: درسته. در واقع پیتر در این مقاله می‌خواهد نشان بدهد چطور موسیقی، و حالا اینجا موسیقی تام پتی، می‌تواند باورهای ما را در گوش‌مان زمزمه کند.
فرزاد: که برای پیتر لیون می‌شود زمزمه‌‌ی باورهای بهائی.
پریسا: درسته.
فرزاد: خب، از داستان دل و دلدادگی پیتر لیون و ترانه‌های تام پتی بگو. ماجرا از کجا شروع شد؟
پریسا: پیتر می‌گوید اولین بار در دوران دبیرستان، شنیدن قطعه‌ی «سقوط آزادِ» تام پتی تاثیر عمیقی روم گذاشت. انگار در قلبم آتشی برافروخته شده بود.
فرزاد: ‌صبر کن. این آهنگ را برای ما هم بگذار تا ببینیم با قلب‌مان چکار می‌کند.
پریسا: باید آتش نشانی خبر کنیم. باشد. دوستان با هم به قسمتی از قطعه‌ی «سقوط آزاد» گوش می‌دهیم.

پریسا: به نظر نویسنده‌ی مقاله، پیتر لیون،‌ آثار موسیقی تام پتی جلوه‌گر دیدگاه‌های آیین بهائی بوده. مثل ارزش و اهمیت موسیقی،‌ نیرو و قوه‌ای که این دنیا رو به جلو می‌بره،‌ قدرت وجود عدالت،‌ اهمیتش و نیروی الهام‌بخشی که سرچشمه‌ی عدالته.
فرزاد: البته برای بیشتر ما ایرانی‌ها پذیرفتن اینکه موسیقی پاپ یا راک اند رول می‌تواند بامعنا باشد و روح را متعالی کند، مثل پذیرفتن این است که چنیگزخان مغول آدم خوبی بوده و به ایران خدمت کرده.
پریسا: تو دیگه داری مبالغه می‌کنی.
فرزاد: بذار از خودت که اهل موسیقی هستی بپرسم. تا حالا اسم تام پتی رو شنیده بودی؟
پریسا: نه، اینکه دلیلی نمی‌شود. اما از لابلای مقاله می‌تونم حدس بزنم مضامین اشعاری که تام پتی در کارهاش به کار می‌برده امیدبخش بوده و شاید هم دلیلش همینه که خیلی از آلبوم‌هاش موفق بودن.
فرزاد: ظاهرا یکی از ترانه‌های تام پتی خیلی الهام بخش نویسنده‌ی این مقاله، پیتر لیون، بوده و حتی پیتر آن‌را در عنوان مقاله‌اش هم آورده که ما البته برای رعایت اختصار ترجمه‌اش نکردیم.
پریسا: بله اسم این ترانه I won’t back down  عقب نمی‌نشینم است که از زمان انتشارش تا ۵ هفته در صدر آثار برتر موسیقی راک بوده.
فرزاد: ‌این ترانه درباره‌ی چیه؟ ظاهرا پیتر لیون شعر این ترانه را در مقاله‌اش هم آورده.
.پریسا: بله.‌ ‌مضمون شعر تسلیم نشدن در برابر بی‌عدالتی است. می‌خواهی اول قسمتی از این ترانه را بشنویم.

فرزاد: پیتر در مقاله‌اش اشاره‌ای نمی‌کنه که آیا تام پتی به آیین بهائی اعتقاد داشته یا نه.
پریسا: ‌نه اشاره‌ای نشده. ولی فکر می‌کنم خیلی هم مهم نیست و فرقی نمی‌کنه. فکر می‌کنم پیتر به این دلیل آثار اون رو با آموزه‌های بهائی مقایسه می‌کنه چون بین اونها شباهت‌های زیادی می‌بینه. مخصوصا همین قطعه‌ی آخر که قسمتش رو شنیدیم.
فرزاد: ‌جالبه. می‌تونی برای شنونده‌هامون هم بیشتر توضیح بدی که چطوری؟

پریسا: ‌حتما. پیتر در مقاله‌اش چند مثال می‌زنه. اون می‌گه اگر به تاریخ آیین بابی و بهائی نگاه کنی می‌بینید که از ابتدا پیروان آیین بابی و بهائی هیچ وقت در مقابل بی­‌عدالتی تسلیم نشدن و حاضر نشدن دست از عقیده‌­شان بردارند. تعداد زیادی به همین دلیل جونشون رو از دست دادن. و این داستان تا به امروز ادامه داره. مثلا جوانان بهائی در ایران،‌ هنوز که هنوزه از حق تحصیل در دانشگاه محرومند،‌ بهائی‌ها اجازه کار در دفاتر دولتی ندارن، قبرستان‌های بهائی تخریب شده و خیلی بی­‌عدالتی‌های دیگه،‌ اما بهائیان ایران هم‌چنان عقب ننشستن بلکه بیش از پیش کمر به خدمت بستن و به هر نحو ممکن به جامعه‌شون خدمت می‌کنن.

فرزاد: ‌مقاله‌ی جالبی بود و مقایسه‌ه­ای جالب­‌تر.

news letter image

ثبت نام در خبرنامه