Program Picture

آموزه‌های نو - فصل ۴

قسمت ۱۶
۰۷ تیر ۱۳۹۷

مرور مقاله‌های «بیایید خدمات بی اجر و مزد زنان به جامعه رو ارج نهیم» نوشته گرگ هاجز، و «جامعه‌ی کوچک شما کدام است»، نوشته‌ی دیوید لنگنس.

پریسا: همراهان همیشگی «آموزه‌های نو»، درود و صد درود.
فرزاد: امروز هم با معرفی دو مقاله‌ی دیگه از وبسایت بهائی تیچینگز با شما همراهیم.
پریسا: مقاله‌ی اول با عنوان «بیایید خدمات بی اجر و مزد زنان به جامعه رو ارج نهیم» نوشته‌ی گرگ هاجز؛
فرزاد: ‌و مقاله‌ی دوم با عنوان «جامعه‌ی کوچک شما کدام است»، نوشته‌ی دیوید لنگنس.
پریسا: دوستان، ازتون دعوت می‌کنیم تا انتهای برنامه‌ی امروز ما را همراهی کنید.
پریسا: خب، دوستان. همان‌طور که اول برنامه اشاره کردیم، مقاله‌ی اول امروز، یعنی «بیایید خدمات بی اجر و مزد زنان به جامعه رو ارج نهیم» رو گرگ هاجز نوشته.
فرزاد: گرگ هاجز رو شاید شنونده‌های همیشگی‌مون بشناسن. او آمریکایی‌ست و به موضوعات مربوط به تغییر جامعه از طریق احیایِ روحانیِ آن علاقمند است.

پریسا: خب، بذار مطلب را با سؤالی شروع کنیم. فرزاد، اگر کسی ازت بخواهد برایش کار کنی، آن‌هم کاری که چندین روزت رو کامل بگیره، بدون اینکه حق‌الزحمه‌ای هم بابتش بهت بده، برایت عجیب نیست؟

فرزاد: ‌البته عجیبه. من کمتر شنیده‌ام یا دیده‌ام که کسی چنین درخواستی بکند. معمولا اگر یک نفر هم چنین خواسته‌ای داشته باشد، بعید است کسی پیدا بشود که بی اجر و مزد کاری برایش بکند.
پریسا: اما متوجه شده‌ای که اگر چنین تقاضایی از خانم‌ها بشود کمتر متعجب می‌شوند؟
فرزاد: چطور؟
پریسا: چون بیشتر کارهایی که خانم‌ها انجام می‌دن مثل کارهای مربوط به خونه از پخت‌و‌پز و شستن و بچه‌داری و غیره بگیر تا حفظ و مراقبت از خانواده دستمزدی ندارد. حتی در حال حاضر که زن‌ها وارد بازار کار شدن و درآمد دارن، اما باز هم برای کارهایی که توی خونه انجام می‌دن که معمولا خیلی بیشتر از کار بیرون‌شون هم هست، حق‌الزحمه‌ای دریافت نمی‌کنن.
فرزاد: خب، اسمش کارِ خانه است دیگه. آقایون هم اگر کارِ خانه انجام بدهند، دستمزدی نمی‌گیرند.
پریسا: منظورت چیه؟ انگار طرح مسئله به این شکل را نپسندیدی!؟
فرزاد: بله، فکر نمی‌کنم نگاه اقتصادی به تقسیم کارِ خانه و خارج از خانه بین زن و مرد به جایی برسد. نکته حق انتخاب است. اینکه اگر خانم‌ها مایل‌اند کارهایی به‌غیر از کارهای خانه بکنند، و حتی آقایون اگر مایلند چند روز از هفته را با بچه‌ها و در خانه سر کنند، هر دو بتوانند این کار را بکنند، بدون اینکه احساس کنند، مجبورند فقط کارِ خانه یا فقط کارِ خارج از خانه بکنند.
پریسا: به نظرم جایی که گرگ به آموزه‌های بهائی اشاره می‌کند، به نوعی به همین مطلب تو می‌خواهد اشاره کند.
فرزاد: کجا دقیقا؟
پریسا: ‌خوب آموزه‌های بهائی حقوق زن و مرد رو مساوی می‌دونه و اونها رو به دو بال پرنده تشبیه می‌کنه که اگر یکی از بال‌ها ضعیف تر از دیگری باشه، ‌پرنده نمی‌تونه پرواز بکنه.
فرزاد: خب، این تشبیه در زندگی روزمره و موضوع مورد بحث ما چه مصداقی دارد؟
پریسا: خب، یک مصداقش این است که باید کارهای خانه، بیرون خانه، و تربیت فرزندان به صورت مساوی بین زن و مرد تقسیم بشه.
فرزاد: مصادیق دیگه‌اش چیه؟
پریسا: یه موضوعی که گرگ پیشنهاد می‌کنه اینه که باید زنان هم در تصمیم گیری‌های مربوط به قوانین کار سهیم باشن. نمی‌شه این تصمیم ها رو بدون در نظر گرفتن دیدگاه زن‌ها گرفت و بعد هم از آنها خواست که تبعیت کنن.
فرزاد: خب، یک سؤال. در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی افراد متخصص تصمیم می‌گیرن که برای هر میزان کار چه وجهی باید پرداخت بشه و غیره. اما آیا دستمزد ۹ ماه بارداری یا نگهداری از کودک قابل اندازه‌گیری هست که براش حق‌الزحمه مشخصی تعیین کرد؟
پریسا: ‌گرگ می‌گه با روش‌های اقتصاد سنتی نمی‌شه میزان یا پولی برای مثلا ۹ ماه بارداری مشخص کرد، اما اگر مردها بیشتر در کارهای مربوط به خانواده مشارکت کنن و جامعه فرصت بیشتری به زنان بده تا در تصمیمگیری‌های خرد و کلان شرکت کنن و نظرشون رو اعلان کنن، شاید بشه یه جورهایی به تعادل نسبی رسید.
پریسا: ‌راه سخت و دشوار و پر فراز و نشیبی خواهد بود.

news letter image

ثبت نام در خبرنامه