Program Picture
قسمت ۱۵
دی ۷, ۱۳۹۶

مرور مجموعه مقالۀ «ساختن روح برای منفعت همه»، نوشتۀ رابرت اتکینسون (بخش اوّل).

***

فرزاد: دوستان سلام؛ با یک برنامه‌ی دیگه از مجموعه «آموزه‌های نو»، به اتفاق پریسا، با شما هستیم.

پریسا: سلام من رو هم از استودیوی رادیو پیام دوست در کانادا پذیرا باشید. برای آن دسته از شنونده‌هایی که برای اولین بار برنامه ما رو می‌شنوند، خوبه این توضیح را بدیم که این برنامه هر بار دو مقاله از وب‎سایت BahaiTeachings.org را معرفی می‌کند.

فرزاد: اما این دفعه به سراغ یک مجموعه مقاله از این وب­سایت رفته­ایم، با عنوان «ساختن روح­ برای منفعت همه».

پریسا: این مجموعه را رابرت اتکینسن نوشته که امروز ما دو مقاله­ی اول آن را با شما مرور می­کنیم.

فرزاد: دوستان، قبل از اینکه به سراغ این مجموعه مقاله برویم، می­خواهیم یک بار دیگر خواهش کنیم که به فیس­بوک و تلگرام سرویس رسانه­ای فارسی بهائی سر بزنید و درباره­ی مقاله­ها نظر بدهید.

پریسا: آدرس صفحه­ی فیس­بوک و تلگرام مان را در آخر همین برنامه  یک بار دیگر به اطلاع شما می­رسانیم.

فرزاد: دوستان، لطفا با برنامه امروز ما همراه باشید.

پریسا: همان­طور که اول برنامه هم گفتیم، امروز می­خواهیم نگاهی بکنیم به مجموعه مقاله­ای با عنوان «ساختن روح برای منفعت همه» که آن را رابرت اَتکینسون نوشته. اتکینسون نویسنده است و تاکنون نه کتاب او منتشر شده.

فرزاد: منظور از ساختن روح همان پرورش روح یا تهذیب نفس است؟

پریسا: درست است. در این مجموعه مقاله، اتکینسون به جنبه­های مختلف پرورش روح یا تهذیب نفس نگاه می­کند. اما مقاله­ی اول شاید برای تو خیلی جالب باشد. عنوانش این است: «چرا روح­سازی لازم است؟»

فرزاد: اگر می­خواستم به پرورش روح فکر کنم، این هیچ­وقت اولین سؤالم نبود؛ یعنی برای من بدیهی بود که پرورش روح لازم است و بیشتر به چگونگی­اش فکر می­کردم. حالا جالب است که بدانم چرا اتکینسون فکر می­کند تهذیب نفس و تربیت روح احتیاج به توجیه دارد؟

پریسا: دلیلش این است که روح، وقتی که آن را به تنهایی و جدا از بدن تصورش می­کنیم، به نظر کامل، پاک، و روحانی می­آید. این مطلب به اشکال مختلف در ادیان گوناگون تصریح شده. مثلا در آموزه­های بهائی درباره­ی روح گفته شده که روح یا نفس آیت خداست، از جانب و مخلوق اوست، و آن­قدر به کمال نزدیک است که شناخت حقیقت آن ممکن نیست.

فرزاد: پس چرا هنوز تزکیه نفس و پرورش روح لازم است؟

پریسا: به نظر اتکینسون این به خاطر قوه­ی اختیار انسان است.

فرزاد: منظورت را متوجه نمی­شوم.

پریسا: یکی از تجلیات روح، که شاید به خاطر همین هم روح را آیتی از حق دانسته­اند، اختیار است. اینکه انسان می­تواند بین خوب و بد را انتخاب کند، و مثل ماشین کارهایش را انجام ندهد، همین اختیار یا اراده است.

فرزاد: منظورت این است که انتخاب­های ما روی روح تأثیر دارد.

پریسا: درست است؛ باعث تعالی یا تدنی روح می­­شود. انتخاب­های خوب سبب شادی و رضایت روح می­شود، و انتخاب­های بد عکسِ این چیزها را به بار می­آورد.

فرزاد: پس می­شود گفت همه مشکلات و گرفتاری­هایی که در زندگی برای ما پیش می­آید، آن موقعیت­هایی که ما باید انتخاب کنیم، مثلا بین راست گفتن یا دروغ گفتن، کمک کردن یا بی­توجه بودن، و نظایر آن، همه فرصت­هایی است برای پرورش روح، رشد روحانی، یا به قول اتکینسون، روح­سازی.

پریسا: درست است. خب، حالا متوجه شدی چه تفاوتی بین نگاه تو و اتکینسون به روح وجود دارد؟

فرزاد: هنوز خوب خوب نه.

پریسا: به نظر تو روح ایستاست، درست است؟

فرزاد: بله. معمولا وقتی از روح حرف زده می­شود، خوبی­ها به نظرمان می­آید. روح و هرچیز روحانی خوب و آسمانی است، در مقابل جسم و جسمانی، که معمولا زمینی و منشاء بدی­ست.

پریسا: و بنابراین، به نظر تو روح خوب است و دیگر صحبت از رشد و پرورش روح عجیب است.

فرزاد: بله. به همین دلیل معمولا از تزکیه و تهذیب نفس یا روح صحبت می­شود. روح پاک است و وظیفه­ی انسان این است که آن را از ناپاکی­ها و هرچه زمینی و جسمانی­ست پاک کند. اینجا صحبت از پاک کردن و پالایش است اما اتکینسون صحبت از رشد و پرورش می­کند.

news letter image

ثبت نام در خبرنامه