Program Picture
قسمت ۱۱
خرداد ۱۸, ۱۳۹۶

مرور مقاله‌های «دین و انحصار حقیقت»، «آیا دین می­‌تواند دیدگاه انحصارگرایی و ادعای خاتمیت را کنار بگذارد؟»، و «سه راه برای مقابله با تمامیّت‌خواهی دینی»، نوشتۀ دیوید لنگنس.

***

فرزاد: دوستان سلام؛ با یک برنامه‌ی دیگه از مجموعه «آموزه‌های نو»، به اتفاق پریسا، با شما هستیم.

پریسا: سلام من رو هم از استودیوی رادیو پیام دوست در کانادا پذیرا باشید. امروز به سراغ یک مجموعه مقاله­‌ی دیگر از وب‎سایت BahaiTeachings.org رفتیم با عنوان «تکثرگرایی دینی» که آن را دیوید لنگنس نوشته. را با شما مرور می­‌کنیم. مقالۀ اول برنامه امروز:

فرزاد: اگر به خاطر داشته باشید، در چند برنامه­‌ی قبل، دو مقاله از مجموعه مقاله‌­ی «تکثرگرایی دینی» که آن را دیوید لنگنس نوشته، با هم مرور کردیم. امروز سه مقاله‌ی دیگر از این مجموعه­‌ی 7 قسمتی را بررسی اجمالی می­‌کنیم.

پریسا: عنوان این مقاله‌­ها از این قرار است:

فرزاد: «دین و انحصار حقیقت»

پریسا: «آیا دین می­تواند دیدگاه انحصارگرایی و ادعای خاتمیت را کنار بگذارد؟»

فرزاد: و بالاخره، «3 راه برای مقابله با تمامیت­‌خواهی دینی». دوستان، با برنامه­‌ی این هفته­‌ی «آموزه­‌های نو» همراه باشید. اگر موافقی برویم سراغ مقاله­‌ی اول امروز.

پریسا: حتما. مقاله­‌ی اول امروز ما عنوانش هست: «دین و انحصار حقیقت»

فرزاد: بله. در این مقاله لنگنس این سؤال را طرح می­‌کند: آیا هیچ دینی می­‌تواند بگوید که حقیقت فقط در دست اوست؟

پریسا: چرا که نه؟

فرزاد: خب، نکته­‌ی جالب این است که خیلی از ادیان مدعی­‌اند که تمام حقیقت پیش آنهاست و لاغیر.

پریسا: پس شاید همه حقیقت پیش یک دین تنها نباشد.

فرزاد: خب، لنگنس می­‌خواهد در این مقاله همین موضوع را بررسی کند.

پریسا: جالب است. ادامه بده.

فرزاد: اول مقاله­‌اش خاطره­‌ای می­‌گوید از کودکی­‌اش. می­‌گوید او که در خانواده­‌ای پروتستان بزرگ شده بوده، یک روز از کشیش کلیسای­شان همین سؤال را می­‌کند: آیا هیچ دینی می­‌تواند بگوید که حقیقت فقط پیش من است؟

پریسا: و لابد جواب می­‌شنود که بله و فقط درکی که پروتستان‌­ها از دین مسیح دارند، درست است.

فرزاد: بله. و جالب این است که دوست کاتولیکش را که می­‌بیند بهش می­‌گوید که کشیش چی بهش گفته بود. حتما می­‌توانی حدس بزنی که دوستش چی جواب می‌دهد.

پریسا: حتما کشیش دوستش گفته بوده که فقط درک کاتولیک­‌ها از دین مسیح درست است.

فرزاد: دقیقا.

پریسا: و وقتی که نگاه می­‌کنیم می­­‌بینیم که منشاء بیشتر اختلاف‌­ها، دعواها، و حتی جنگ­‌های مذهبی، همین نگاه انحصارطلبانه صاحبان و پیروان دین نسبت به حقیقت بوده.

فرزاد: بله. لنگنس در مقاله­‌اش با نگاهی اجمالی به ادیان مختلف، نتیجه می­‌گیرد که این دیدگاه انحصارطلبانه به حقیقت در بیشتر ادیان وجود داشته.

پریسا: خب، چرا این جوری است؟ هیچ­کس از خودش نپرسیده که چطور می­‌شود همه خودشان را بر حق بدانند و بقیه را باطل؟

فرزاد: حداقل لنگنس که می­گوید این سؤال را از خودش کرده!

پریسا: به چه جوابی رسیده؟

فرزاد: لنگنس می­‌گوید بعد از مطالعه و تحقیق درباره‌­ی ادیان مختلف، متوجه شده که شباهت­‌های زیادی بین ادیان وجود دارد و حقیقت آنها گونه­‌ای از حقیقتی بزرگ­تر و کلی­‌تر است؛ همه­‌ی ادیان اصول روحانی مشترکی دارند و رشته­‌ای از حقیقت روحانی همه آنها را به هم وصل می­‌کند.

پریسا: یعنی با وجود آداب و مناسک و احکام متفاوت، همه‌­ی ادیان هسته­‌ی مشترکی دارند.

فرزاد: درست است. و این چیزی است که پیروان خیلی از ادیان بهش باور دارند.

فرزاد: دوستان، قبل از اینکه به سراغ مقاله­‌ی دوم امروز برویم، می­‌خواهیم یک بار دیگر خواهش کنیم که به فیس­بوک و تلگرام سرویس رسانه­‌ای فارسی بهائی سر بزنید و درباره‌­ی مقاله‌­ها نظر بدهید.

پریسا: آدرس صفحه­‌ی فیس­بوک و تلگرام‌مان را در آخر همین برنامه یک بار دیگر به اطلاع شما می­‌رسانیم.

فرزاد: در ضمن، از این به بعد، برنامه‌­های «آموزه­‌های نو» از طریق ساندکلاد سرویس رسانه­‌ای فارسی بهائی هم قابل دسترسی است.

پریسا: دوستان، لطفا با ادامه­‌ی برنامه امروز ما همراه باشید.

news letter image

ثبت نام در خبرنامه