Program Picture

آموزه‌های نو - فصل ۷

قسمت ۹
۲۲ آذر ۱۴۰۱

بررسی مقاله‌های «استقامت تا یافتن راه حل» نوشته جِی‌اِلِینا پالمر و «خودمان را در دریای مصرف‌گرایی غرق نکنیم» نوشته پیتر جولِی.

***

پریسا: دوستان عزیز سرویس رسانه‌ای فارسی بهائی وقتتون بخیر. من پریسا

فرزاد: و من فرزاد

پریسا: با یک قسمت دیگه از مجموعه آموزه‌های نو و با معرفی دو مقاله دیگه در خدمت شما هستیم

فرزاد: مقاله اول با عنوان «استقامت تا یافتن راه حل» نوشته جِی‌اِلِینا پالمر

پریسا: و مقاله دوم «خودمان را در دریای مصرف‌گرایی غرق نکنیم» نوشته پیتر جولِی (Joo-lay)

فرزاد: دوستان با ما همراه باشید

پریسا: دوستان همونطور که در ابتدای برنامه گفتیم امروز مقاله‌ای از جِی‌اِلِینا پالمر را معرفی می­کنیم با عنوان «استقامت تا یافتن راه حل».

فرزاد: جِی‌اِلِینا پالمر اصلا آمریکایی هست و در سال‌های جوانی با شوهرش به کانادا مهاجرت می‌کنه. او نویسنده کتاب «مسیر فرد،‌ قدم‌های عملی» هست. جِی‌اِلِینا و همسرش برای ۸ سال در حیفا،‌ مشغول به خدمت در مراکز اداری بهائی بودن. او هم‌چنین به تعلیم و تربیت علاقه داره و در این زمینه هم فعالیت‌هایی انجام داده و می‌ده.

پریسا: جِی‌اِلِینا مقاله‌اش رو با داستانی از یکی از دوستانش شروع می‌کنه. دوستش که سن و سالی هم ازش می­گذرد به تازگی به دانشگاه برگشته تا در زمینه مورد علاقه‌اش ادامه تحصیل بده. چیزی که توجه او رو جلب کرده نحوه برخورد همکلاسی‌هاش با مشکلاته.

فرزاد: احتمالا دانش‌آموزان جوان‌تر زود دست از تلاش می‌کشن. اگر از هم‌سن و سال‌های من بپرسی می‌گن این تفاوت بین نسل قدیم و جدیده. قدیمی‌ها پشتکار بیشتری داشتن. نسل جدیدی‌ها حاضر به وقت صرف کردن نیستند.

پریسا: تو چی فکر می‌کنی؟

فرزاد: خوب، مثل همه چیزهای دیگه نمی‌شه گفت که این در مورد همه صادق است. خیلی از هم‌دوره‌ای‌های من که از خودم جوون‌تر هم بودن خیلی پشتکار داشتن و البته باید اعتراف کنم که خیلی هم در به ذهن سپردن مطالب درسی از بقیه ما موفق‌تر بودن.

پریسا: بله، جِی‌اِلِینا هم با تو موافقه و تو مقالش می‌گه نمی‌شه این موضوع را تعمیم داد و به علاوه معتقده میشه اونهایی رو هم که زود از تلاش دست می‌کشن تشویق کرد که برای پیدا کردن راه حل بیشتر تلاش کنن و وقت بیشتری صرف کنن.

فرزاد: اگر یادم باشه درجایی تو مقالش به جمله‌ای از آلبرت انیشتین اشاره می‌کنه که گفته «من از بقیه باهوش‌تر نیستم، فقط وقت بیشتری برای پیدا کردن راه حل صرف می‌کنم.»

پریسا: در مقابل آدم‌های باهوشی هم می‌بینیم که از توانایی‌هاشون اونطور که باید و شاید استفاده نمی‌کنن.

فرزاد: در آموزه‌های بهائی هم افراد به داشتن پشتکار و استقامت تشویق شدن و این اطمینان داده شده که نتیجه هم گرفته می‌شه. و البته با تاکید بر این نکته که در راه رسیدن به هدف ممکنه موانع و مشکلات زیادی هم در پیش رو باشه.

پریسا: باید اضافه کنم نکته دیگه‌ای که جِی‌اِلِینا بهش اشاره می‌کنه اینه که وقتی نمی‌دونیم یه کاری رو چطور انجام بدیم، فروتنانه بپذیریم که باید قدم در مسیر یاد گرفتن بذاریم.

فرزاد: در حقیقت استقامت ورزیدن برای رسیدن به هدف به ما یاد می‌ده از خودمون بپرسیم آیا اجازه می‌دیم مشکلات مانع رسیدن ما به هدفمون بشه؟ آیا اعتماد به نفس برای جلو رفتن دارم؟ آیا آماده هستم که برای رسیدن به هدفم هر کاری که لازم باشه بکنم؟ آیا توانایی سازگاری با شرایط جدید و تغییر رو دارم؟

پریسا: با همه چیزهایی که گفتی موافقم. اما به دونکته می‌خوام اشاره کنم.

فرزاد: بفرمایید

پریسا: یکی اینکه خودمون رو آماده کنیم که در مسیر رسیدن به هدفمون ممکن است اشتباه هم کنیم و از همین اشتباه‌هاست که یاد می‌گیریم ظرفیت‌هامون رو بشناسیم. نباید بیش از حد از خودمون توقع داشته باشیم و هدف‌های غیر قابل دسترس برای خودمون بگذاریم. و دوم اینکه تا اونجا که می‌تونیم وابسته نشیم.

فرزاد: یعنی؟

پریسا: یعنی انقدر به هدفمون یا چیزی که می‌خوایم بهش برسیم دل‌بستگی پیدا نکنیم که چشممون رو به روی واقعیت‌ها ببندیم و حاضر نباشیم حتی یه تغییر کوچیک در هدف یا مسیر رسیدن به هدفمون بدیم.

فرزاد: بله، همیشه باید این آمادگی و انعطاف‌پذیری رو داشته باشیم که راه‌های دیگه رو هم امتحان کنیم.

پریسا: خوب دوستان امیدوارم قسمت اول مقاله امروز رو پسندیده باشید. اگر موافق باشید بریم سراغ مقاله دوم امروز با عنوان «خودمان را در دریای مصرف گرایی غرق نکنیم» نوشته پیترجولِی.

فرزاد: پیترجولِی نویسنده، شاعر، نوازنده و مربی ساکن استرالیاست و در رشته فلسفه به اتمام تحصیل کرده.

news letter image

ثبت نام در خبرنامه