Program Picture

گفتنی‌ها کم نیست - فصل ۲

کاشف بزرگ جهان
۱۴ دی ۱۴۰۰

در این قسمت قرار هست با لویی پاستور و بزرگ‌ترین کشف‌اش در علم پزشکی، بیشتر آشنا بشیم.

***

شاید عمر ما در برابر عمر زمین و روزها و اتفاق‌هایی که براش افتاده بسیار کوتاه و ناچیز باشه، ولی به باور من، همه ما انسان‌ها ارزشمند هستیم. همه ما توانایی این رو داریم که تغییرات مثبت تو جامعه و حتی دنیایی که توش زندگی می‌کنیم به وجود بیاریم. راستش ۲ سال پیش که ویروس کرونا سراغ هممون اومد و زندگی هامون رو تغییر داد خیلی ترسیدم. همش به این فکر می‌کردم که یه ویروس چطور میتونه انقدر ساده باعث تموم شدن جون با ارزش آدم ها بشه. ولی خب الان بعد از گذشت حدودا دو سال، این ویروس عجیب به من درس‌های زیادی داد. فهمیدم ما آدم‌ها چقدر سریع می‌تونیم عادت هامون رو تغییر بدیم، یاد گرفتم قدر آدم ها و زندگی و با هم بودن ها رو بیشتر بدونیم. وسط این همه یاد گرفتن ها و فهمیدن ها یادم افتاد که چقدر همه ما، داشتن این جان عزیز رو مدیون دانشمندان و پزشکانی هستیم که براشون این که نژادت چی باشه و اهل کجا باشی مهم نبوده و با علم و تلاشی که کردند نجات دهنده جان و سلامتی ما شدند.

لوئی پاستور متولد ۲۷ دسامبر ۱۸۲۲ در فرانسه است. لوئی تو یک خانواده کاتولیک به دنیا اومد. با اینکه در یک خانواده تهی دست متولد شد و پدرش هم به کار دباغی مشغول بود، با این حال تونست تحصیلاتش رو با استعدادی درخشان به پایان برسونه.
پاستور درجه لیسانسش رو از کالج سلطنتی بسانکون گرفت، پس از اخذ دکترا تو سن ۲۶ سالگی، در سال ۱۸۴۸ به عنوان استاد شیمی دانشگاه استراسبورگ انتخاب شد و تو سال ۱۸۵۷ به سمت ریاست آکادمی علوم انتخاب شد. ایشون همچنین عضو اصلی فرهنگستان فرانسه بود.

لوئی پاستور زمانی که برای تدریس به دانشگاه دژون رفته بود، با ماری لورنت، دختر رئیس دانشگاه، ازدواج کرد و دارای پنج فرزند شدند. تنها دو فرزند آن‌ها تا سن بلوغ زنده موندند و بقیه بر اثر بیماری حصبه از دنیا رفتند. ماری پاستور شیمیدان و باکتری شناس سرشناس زمان خودش بود و به عنوان دستیار همسرش، لوئی پاستور کار می‌کرد.

لویی پاستور بسته به علم و دانشی که داشت تاثیر زیادی روی جهان گذاشت. شاید خیلی از شماها مثل من از شیمی چیز زیادی ندونید ولی خب من چند تا از کارهای لوئی پاستور رو بهتون میگم.

پاستور نظریه‌ برزلیسو و لیبیگ را نقض کرد. طبق نظریه‌ اون دو نفر، تخمیر نتیجه تجزیه‌ مولکولیه؛ اما پاستور اعتقاد داشت که فقط وجود مخمر می‌تونه آغازگر فرآیند تخمیر باشه و به شروع این فرآیند امیدوار بود. اون متوجه شد که وجود میکروب‌ها می‌تونه محصولات این فرآیند مثل شیر رو تخریب کنه و در نهایت فرایند گرم کردن مایعاتی مثل شیر تا دمای ۶۰ تا ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد رو برای از بین بردن همه باکتری‌ها و قارچ‌های موجود ارائه داد.

مطالعات پاستور روی فرایند تخمیر، باعث پیدایش نظریه میکروبی بیماری‌ها شد. طبق این نظریه، میکروب‌ها در بیماری انسان‌ها و حیوانات نقش دارند. نظریه پاستور باعث شد جوزف لیستر، جراح معروف انگلیسی، فرآیند ضد عفونی کردن اجسام پیش از عمل جراحی رو ابداع کنه و حتما می‌دونیم این کار تا امروز چقدر باعث جلوگیری از بیماری‌ها و مرگ و میر شده.

بزرگترین کشف پاستور چیز دیگه‌ای بود. علمی که باعث شد تا از خیلی از بیماری‌ها جون سالم به در ببریم و در کل تحول عظیمی درعلم پزشکی به وجود آورد.

اواخر قرن نوزدهم میلادی، لوئی پاستور در آزمایشی نمونه باکتری‌ها رو به تعدادی پرنده تزریق کرد تا اونها رو به وبا مبتلا کنه. از اونجا که برخی باکتری‌ها از قبل خراب شده بودند، نتونستند بیماری ایجاد کنند. در تزریق دوم، پاستور متوجه شد که بدن پرندگان به باکتری مقاوم شده و بیمار نشدند. مدتی بعد دستیار پاستور فراموش کرده بود که باکتری‌ها رو دوباره به پرندگان تزریق کنه و این باکتری‌ها به مدت یک ماه در آزمایشگاه موندند. پس از یک ماه که باکتری‌ها به پرنده ها تزریق شد، باز هم نتونست پرنده‌ها رو بیمار کنه و بکشه. این طور شد که پاستور کاملاً مطمئن شد که باکتری ضعیف شده، بدن جانوران رو نسبت به بیماری ایمن می‌کنه.

پاستور تحقیقات خودش رو به‌ صورت تجربی و روی بیماری سیاه زخم ادامه داد و تونست روشی کاربردی برای ساخت واکسن پیدا کنه. مدتی بعد مشخص شد که پاستور از گرما و پتاسیم کرومات برای ضعیف کردن میکروب استفاده کرده.

news letter image

ثبت نام در خبرنامه