Program Picture

آموزه‌های نو - فصل ۷

قسمت ۵
۲۴ آبان ۱۴۰۱

بررسی مقاله‌های «تربیت فرزندانی عدالت‌جو با استفاده از داستان‌های واقعی» نوشتۀ شادی طلوعی والاس. و «حلقه دوستان شما چقدر گوناگونی دارد؟» نوشته ردیانس تالی.

***

فرزاد: یاران قدیم و دوستان جدید، من فرزاد به همراه همکارم پریسا باز هم با یک برنامه دیگه از مجموعه آموزه‌های نو در خدمت شما هستیم.

پریسا: دوستان من هم به نوبه خودم سلام می‌کنم. با یک قسمت دیگه از مجموعه آموزه‌های نو و با معرفی دو مقاله جدید در خدمت شما هستیم.

فرزاد: مقاله اول با عنوان «تربیت فرزندانی عدالت‌جو با استفاده از داستان‌های واقعی» نوشتۀ شادی طلوعی والاس.

پریسا: و مقاله دوم با عنوان «حلقۀ دوستان شما چقدر گوناگونی دارد؟» نوشته ردیانس تالی.

فرزاد: دوستان با برنامه امروز آموزه‌های نو همراه باشید

پریسا: شادی طلوعی رو که تقریبا مطمئنم بیشتر شنونده‌هامون می‌شناسن. او نوازنده و خواننده هست و در کنار کار موسیقیش با وب‌سایت بهائی تیچینگز هم همکاری می‌کنه. با اهالی هنر در رشته‌های مختلف هنری مصاحبه می‌کنه و در بخش پادکست این وب سایت به اشتراک می‌گذاره.

فرزاد: در مطلبی که امروز می‌خواهیم به شما معرفی می‌کنیم شادی با یک نفر از اعضا گروهی از نویسندگان کتاب کودک که هر کدوم در یک نقطه دنیا زندگی می‌کنن و پروژه‌ای رو برای نوشتن کتاب برای بچه‌ها شروع کردن مصاحبه کرده.

پریسا: این گروه که همه خودشون بچه دارن وقتی متوجه می‌شوند با وجود این همه کتاب کودک تعداد کتاب‌هایی که بچه‌‌ها را تشویق به شجاعت، مهربانی، و دلسوزی بکند خیلی کم است.

فرزاد: تعداد کتاب‌های کودکی که تنوع و گوناگونی انسان‌ها را نشان بده که حتی کمتر هم هست.

پریسا: درسته. به همین دلیل اولین قدمی که بر می‌دارن این بوده که در جای جای دنیا به دنبال داستان‌های واقعی درباره کودکانی برن که تونستن در دنیا، جامعه یا محیط پیرامونشون تاثیری مثبت به جا بذارن.

فرزاد: بعد از جمع آوری این داستان‌ها با کمک و همکاری داستان‌نویس‌ها و تصویرپردازان کودک، و انتشاراتی‌های مختلف موفق می‌شوند اولین کتاب‌شون رو برای کودکان به چاپ برسونن.

پریسا: می‌دونی چند نکته توی این پروژه هست که من رو خیلی تحت تاثیر قرار داده.

فرزاد: بفرمایید.

پریسا: اول روحیه همکاریشون، دوم اینکه قبل از اینکه کتاب رو چاپ کنن محتواش رو به پدر و مادرهای دیگه نشان می‌دهند و از اون‌ها نظر خواهی می‌خواهند.

فرزاد: جالب است که ظاهرا بقیه پدر و مادرها هم از این کتاب‌ها استقبال کردن.

پریسا: بله چون اون‌ها هم معتقد بودن کتاب‌هایی که بچه‌ها رو تشویق به مهربانی، شجاعت، و رحم و شفقت کنه و بازتابی از تنوع نوع بشر باشه خیلی کمه.

فرزاد: پس این گروه می‌خوان که بچه‌ها با نزدیک شدن به شخصیت‌های واقعی این داستان‌ها اون‌ها رو الگوی زندگی‌شون قرار بدن. و برای رسیدن به این هدف داستان‌ها از زبان شخصیت اصلی داستان که اون هم یک بچه هست بازگو می‌شه. و جالبه بدونین این شخصیت‌ها از نقاط مختلف دنیا با فرهنگ­های متفاوت هستن.

پریسا: خیلی وقت‌ها به نظر میاد نوشتن کتاب برای بچه‌ها کار ساده‌ای هست چون بچه‌ها نیازی به پیچیدگی‌های داستانی که بزرگترها رو به خودش جلب می‌کنه ندارن. این گروه می‌گن برای اینکه این داستان‌ها رو انتخاب کنن نه تنها با مورخ‌ها بلکه با اعضای خانواده‌های شخصیت‌های داستان‌ها و کسایی که از نزدیک اون‌ها رو می‌شناختن مصاحبه کردن.

فرزاد: شاید براتون جالب باشه که بدونین این گروه برای چاپ کتاب‌شون ایده جالبی رو پیش گرفتن. اون‌ها کمپینی راه انداختن و با معرفی پروژه‌شون از افراد دعوت کردن که این کتاب رو پیش­خرید کنن. اگر فروش کتاب به تعداد مشخصی برسه، کتاب رو چاپ می‌کنن و برای خریداران در هر جای دنیا پست می‌کنن. اگر هم فروش کتاب به تعدادی که می‌خوان نرسه، پول خریداران رو بهشون پس می‌دن. دلیل این کار هم اینه که می‌خوان هزینه چاپ کتاب رو پایین بیارن.

پریسا: دوستان اگر خواستین این کتاب رو برای فرزندانتون تهیه کنین به صفحه کیک استارتر این گروه با عنوان Little Champions of Justice مراجعه کنید.

فرزاد: خوب دوستان خسته نباشید. اگر موافقید بریم سراغ مقاله دوم این برنامه با عنوان: «حلقۀ دوستان شما چقدر گوناگونی دارد؟» نوشته ردیانس تالی.

پریسا: ردیانس تالی از دانشگاه مریلند در رشته ارتباطات فارغ‌التحصیل شده. او به چند زبان مختلف صحبت می‌کنه. در اوقات فراغتش در جمع‌های مختلف شعر و شاعری شرکت می‌کنه و شعر می‌خونه. او تا کنون دو کتاب شعر هم نوشته که امیدواره به زودی به منتشر بشن.

news letter image

ثبت نام در خبرنامه