قسمت ۱۲ – آرامش و نیایش

Program Picture

داستان‌های نیلوفر

قسمت ۱۲ – آرامش و نیایش
۲۶ آبان ۱۴۰۱

دقت کرده‌اید که ما گاهی کارهایی را بدون دلیل و فقط از روی عادت انجام می‌دهیم؟ خیلی خوب است که دقیقاً بدانیم هر کاری را برای چه انجام می‌دهیم و هدف ما از انجام آن کار چیست. گاهی انجام یک کار بدون دلیل و فقط از روی عادت باعث می‌شود تمایل خود را برای آن کار از دست بدهیم یا در انجام آن کوتاهی کنیم، گاهی نیز دقیقا نمی‌توانیم متوجه بشویم برای چه باید کاری را انجام بدهیم، اما می‌توانیم با تفکر، مطالعه و مشورت با دیگران به مفید یا بی‌ثمر بودن آن کار پی ببریم.

***

راوی: بچه‌ها تا حالا دقت کردین که ما گاهی کارهایی را بدون دلیل انجام می‌دیم، فقط از روی عادت!؟ خیلی خوبه که دقیقاً بدونیم هر کاری رو برای چی انجام می‌دیم و هدفمون از انجام اون کار چیه… عزیزای من، گاهی انجام یک کار بدون دلیل باعث میشه تمایل خودمون رو به اون کار از دست بدیم یا حتی در انجام اون کار کوتاهی کنیم… ما می‌تونیم با کمی تفکر، مطالعه و مشورت با دیگران به مفید یا بی‌ثمر بودن کاری پی ببریم… نیلوفر تو همچین شرایطی قرار گرفته، اون هر روز دعا مناجات می‌خونه، ولی احساس می‌کنه این کار رو فقط از روی عادت انجام می‌ده، برای همین تصمیم داره بیشتر در خصوص فوائد دعا خوندن یاد بگیره و در این مورد با دیگران مشورت کنه… و برای رسیدن به جواب چه جایی بهتر از جلسه دعایی که امروز تو خونشون تشکیل میشه…

نیلوفر: هواللّه، ای خداوندِ مهربان، به فریادِ بیچارگان برس، ای پاکِ یزدان بر این اطفالِ یتیم رحم فرما، ای خداوندِ بی‌نیاز این سیلِ شدید را قطع کن، ای خالق جهانیان این آتشِ افروخته را خاموش کن. توئی بینا و شنوا.

نازنین: مرسی، من تا حالا همچین تجربه‌ای نداشتم، چقدر دعا‌هایی که خوندین به دلم نشست…

نیلوفر: دیدی بهت گفتم اگر تو جلسه دعا شرکت کنی خوشت میاد، یک حس خوبی به آدم میده.

مامان نازنین: آره نیلوفر من هم واقعاً حس خوبی گرفتم، مخصوصاً آخرین دعایی که تو خوندی… چقدر هم برای حال‌ و روز امروز ما مناسبه.

نیلوفر: اتفاقاً این مناجات رو پگاه جون مربی کلاس اطفالمون وقتی داشتیم راجع به صلح صحبت می‌کردیم، خوند و راجع ‌به معنیش با بچه‌ها مشورت کردیم.

نازنین: میگم، تو جلسه دعا فقط باید دعاهای خاصی خونده بشه؟ خب ما که این دعا‌ها رو بلد نیستیم.

نیلوفر: نه نازنین. فرقی نمی‌کنه، هر دعایی که دوست داری بخون.

نگار: درسته فرقی نمی‌کنه، هر کس هر دعایی دوست داره می‌خونه، از هر دین و باوری. البته معمولاً برای جلسه دعامون موضوعی انتخاب می‌کنیم و سعی می‌کنیم دعا‌های مرتبط با اون موضوع را انتخاب کنیم.

مامان نازنین: جالبه، من فکر کردم تو جلسه دعا فقط دعا می‌خونن!!! پس این جلسه دعای شما می‌تونه فضایی برای مشورت هم باشه… خیلی خوبه.

مادر: دقیقاً. این روزها همه غمگین هستیم، غمگین برای این اوضاعی که پیش اومده… این همه خشونت که تو فضای مجازی، اخبار و.‌‌‌.. می‌بینیم دل هر آدم منصفی رو به درد میاره، برای همین با بچه‌ها که مشورت کردیم دیدیم چقدر خوبه که تو جلسه دعای امروز به نیت صلح و آرامش برای کشور عزیزمون و کل دنیا دعا بخونیم.

نازنین: یعنی با دعا خوندن ما تو دنیا صلح میشه؟!!!

نیلوفر: نازنین خیلی سوال خوبی پرسیدی… خود من از وقتی خیلی کوچیک بودم دعا می‌خوندم، وقتی هم که بزرگ‌تر شدم و خوندن و نوشتن یاد گرفتم، مناجات‌هایی که دوستشون دارم رو تو یک دفترچه می‌نویسم و هر روز یکی یا چند تاشون رو می‌خونم، حتی سعی می‌کنم هفته‌ای یک مناجات حفظ کنم… ولی حقیقتش من هم هنوز نمی‌دونم که فایده اینکه باید هر روز دعا بخونیم چیه!!!!

نگار: حضرت بهاءالله گفتند که باید هر صبح و شب آثار الهی را تلاوت کنیم.

مامان نازنین: پس برای همینه که نیلوفر هم از بچگی عادت به دعا خوندن داره؟ چون حضرت بهاءالله خواستن؟

مادر: نه فقط برای اینکه حضرت بهاءالله گفتند، نه…‌ ما هیچ امری رو کورکورانه قبول نمی‌کنیم و باید حقیقتش را جستجو کنیم و این خیلی مهمه که ما بدونیم چرا دعا می‌خونیم…

نازنین: خوب یک دلیلش می‌تونه این باشه که آرامش می‌گیریم، مثل همین امروز که همه بعد از خوندن و شنیدن دعاها بهمون حس خوبی دست داد.

نگار: این یکی از دلایل دعا خوندن هست، خود من هر وقت دل‌نگرانی دارم یا ناراحت هستم با خوندن دعا آرامش می‌گیرم.

نیلوفر: ولی مامان همیشه میگه که آدم نباید فقط موقع‌هایی که گرفتاری داره دعا بخونه… باید برای خوشی‌ها و خوشحالی هم دعا خوند… یا بابا که همیشه تو همه حال دعا می‌خونه چقدر جاش امروز خالیه.

news letter image

ثبت نام در خبرنامه