Program Picture
قسمت ۱۱
دی ۶, ۱۴۰۱

پادکست مصاحبه شادی طلوعی والاس با پیانیست ساکن وین دوروتی خادم میثاق با عنوان «نواختن موسیقی کلاسیک برای روح انسان‌ها».

***

فرزاد: دوستان عزیز، سلام ما رو از استودیوی سرویس فارسی رسانه بهائی پذیرا باشید. من فرزادم و به همراه همکارم پریسا امروز هم با مطلب جدیدی از وب‌سایت بهائی تیچینگز در خدمتتون هستیم.

پریسا: دوستان عزیز، امروز خلاصه‌ای از مصاحبه شادی طلوعی والاس با پیانیست ساکن وین دوروتی خادم میثاق رو براتون نقل می­کنیم با عنوان «نواختن موسیقی کلاسیک برای روح انسان‌ها». امیدواریم که این برنامه رو بپسندید.

فرزاد: ازتون دعوت می‌کنیم که در 10 دقیقه آینده با ما همراه باشید تا با دوروتی خادم میثاق بیشتر آشنا بشید.

پریسا: دوروتی خادم میثاق نسل چهارم خانواده‌ای اهل موسیقی هست. پدرش همونطور که احتمالا حدس زدین بیژن خادم میثاق نوازنده متبحر ویلن هست. خواهر و برادر بزرگتر دوروتی هم هر دو نوازنده چیره­دست ویلن هستن. اما شاید براتون جالب باشه بدونین که دوروتی می‌گه اولین چیزی که او رو با موسیقی آشنا و علاقمند کرد صدای مادرش بوده که براش دعا می‌خونده. او همین‌طور شرکت در کنسرت از دوران کودکی رو یکی دیگه از دلایل علاقش به موسیقی می‌دونه و همین باعث می‌شه که از سن 6 سالگی شروع به آموختن موسیقی می‌کنه.

فرزاد: می‌خوای برای شنونده‌ها بگی علاوه بر نقش خونواده چه عوامل دیگه‌ای دوروتی رو به موسیقی علاقمند کرده؟

پریسا: دوروتی در این مصاحبه می‌گه علاوه بر خونواده، کنسرت‌هایی که از کودکی رفته روش تاثیر مستقیم داشته. بعضی وقت‌ها ما پدر و مادرها فکر می‌کنیم همین که بچه هامون رو برای کلاس‌های هنری ثبت نام کنیم و هر هفته سر وقت ببریمشون کلاس و تو خونه هم تشویقشون کنیم که تمرین هاشون رو مرتب انجام بدن، همه کارهایی که به عنوان والدین می‌تونستیم برای پیشرفت هنری بچه هامون انجام بدیم کردیم و دیگه بقیه‌اش دست بچه مون هست که چقدر از این امکاناتی که در اختیارش گذاشتیم استفاده کنه.

فرزاد: بله، این‌ها همه شرط لازم برای پیشرفت هنری هستن اما بنا به نظر دوروتی کافی نیستن. همونطور که دوروتی تو مصاحبه‌اش بهش اشاره می‌کنه همین که پدر و مادرش او رو به کنسرت‌های موسیقی می‌بردن تا نوازنده‌های متبحر رو ببینه اثرات آموزشی مثبت زیادی روش داشته. یکی اینکه دیدن نوازنده‌های زبردست او رو تشویق می‌کرده که او هم بخواد نوازنده چیره‌دستی بشه و همین‌طور یاد گرفته برای اینکه در کاری متبحر بشه باید صبر و دیسیپلین داشته باشه.

پریسا: موافقی قسمتی از یکی از اجراهای دوروتی خادم میثاق رو با هم بشنویم؟

فرزاد: بله، حتما.

فرزاد: دوستان به برنامه آموزه‌های نو گوش می‌دین و قطعه‌ای رو که شنیدین قسمتی از یکی از اجراهای دوروتی خادم میثاق پیانیست ساکن وین هست که امروز خلاصه‌ای از مصاحبه‌اش با شادی طلوعی والاس رو براتون بازگو می­کنیم.

پریسا: دوروتی در قسمت‌های بعدی گفتگویش با شادی طلوعی والاس به اهمیت هنر به عنوان وسیله‌ای برای خدمت به دیگران می‌پردازه و می­گوید هدفش از انتخاب هنر به عنوان حرفه تحت تاثیر قرار دادن قلوب شنونده‌ها بوده.

فرزاد: اگر یادت باشه در همین بخش به نکته دیگه‌ای اشاره کرد که فکر می‌کنم بازگو کردنش برای شنونده‌هامون هم جالب باشه.

پریسا: بفرمایید.

فرزاد: دورتی به نقش شنونده در اجرای زنده اشاره می‌کنه. می‌گه همونطور که او در هنگام اجرا به شنونده‌هاش نیرو و انرژی می‌ده، از شنونده‌هاش هم انرژی می‌گیره. و به همین دلیل معتقده اون چیزی که او و شنونده‌هاش در هر اجرای زنده تجربه می‌کنن مختص اون اجرا هست و این تجربه در هر اجرایی هم برای او و هم برای شنونده­ها متفاوته.

پریسا: خیلی جالبه. فکر می‌کنم دونستن این تبادل انرژی همون قدر که برای نوازنده‌ها مهمه برای شنونده‌ها هم مهمه.

فرزاد: منظورت اینه که شنونده‌ها با دانستن این نکته می­توانند نقش فعال‌تری در اجراهای زنده داشته باشند؟

پریسا: بله. کم‌ترین کاری که ازشون بر می‌یاد اینه که سعی کنن انرژی مثبت به نوازنده‌ها بدن.

فرزاد: چطوری؟

پریسا: با تشویق‌هاشون، نوع گوش دادنشون، بازخوردهای سازنده‌شون و غیره.

فرزاد: فکر می‌کنم شاید شنونده‌ها دوست داشته باشن صدای دوروتی رو هم کمی بشنون. موافقی قسمتی از صحبت‌های دوروتی رو هم پخش کنیم؟

پریسا: حتما.

news letter image

ثبت نام در خبرنامه