Program Picture

آموزه‌های نو - فصل ۷

قسمت ۱۰
۲۹ آذر ۱۴۰۱

بررسی مقاله‌های «۹ سوال بزرگ که علم جوابی برایش ندارد» نوشته دیوید لنگنس و «در مهربان بودن تردید نکنید» نوشته رادنی ریچاردز.

***

فرزاد: دوستان عزیز، به یک قسمت دیگه از مجموعه برنامه آموزه‌های نو با اجرای من، فرزاد، و همکارم پریسا خوش آمدید.

پریسا: دوستان سلام و احوالپرسی گرم من رو هم پذیرا باشید. امروز دو مقاله دیگه از وب‌سایت بهائی تیچینگز رو با هم مرور می‌کنیم.

فرزاد: مقاله اول با عنوان «9 سوال بزرگ که علم جوابی برایش ندارد» نوشته دیوید لنگنس؛

پریسا: و مقاله دوم «در مهربان بودن تردید نکنید» نوشته رادنی ریچاردز.

فرزاد: دوستان با ما همراه باشید.

فرزاد: دوستان همونطور که گفتیم در بخش اول این برنامه به معرفی خلاصه‌ای از مقاله «9 سوال بزرگ که علم جوابی برایش ندارد» نوشته دیوید لنگنس می‌پردازیم.

پریسا: سابقه همکاری دیوید لنگنس با وب‌سایت بهائی تیچینگز به روزهای اولی که این وب‌سایت شروع به کار کرد برمی‌گرده. او برای این نشریه هم مقاله می‌نویسه و هم وظیفه ویراستاری مقاله‌های دیگه رو به عهده داره. دیوید نویسنده و منتقد مجلۀ Paste هم هست و در حال حاضر با همسرش در شمال کالیفرنیا زندگی می‌کنه.

فرزاد: دیوید لنگنس مقالش رو با اشاره به این مطلب شروع می‌کنه که تعداد زیادی از اون‌هایی که در رشته‌های علمی تحصیل کردن معتقدن که علم نمی‌تونه جواب همه سوال‌های بشر رو بده. اما در کنارش تعدادی هم هستن که مخالف این فرضیه فکر میکنن و معتقدن علم برای تمام سوال‌ها جواب داره.

پریسا: در این مقاله دیوید لنگس به 9 تا از این سوال‌های مهم مربوط به زندگی اشاره می‌کنه و در سلسله مقاله‌هایی که به دنبال این مقدمه میاد هر کدوم از این سوال‌ها رو به صورت مجزا مورد بررسی قرار میده.

فرزاد: از نظر دیوید این سوال‌ها به دو دسته تقسیم می‌شن: یک دسته سوال‌هایی که علم نمی‌تونه جواب بده و دسته دیگه سوال‌هایی که علم هنوز بهشون جوابی نداده. شاید برای شنونده‌هامون جالب باشه بدونن که کلمه scientist یا دانشمند برای اولین بار در سال 1833 معرفی شد و مورد استفاده قرار گرفت. همون‌طور که می‌دونیم علم باعث پیشرفت‌های زیادی در زندگی بشریت شده. اما در مسیر راه خطا‌هایی هم رخ داده

پریسا: که البته غیر قابل گریزه.

فرزاد: بله

پریسا: خوب اگر موافق باشی بعد از این معرفی کوتاه سوال‌ها رو برای شنونده‌هامون بگیم.

فرزاد: حتما.

پریسا: سوال اول: چرا من در این دنیا هستم؟

فرزاد: آیا من روح دارم؟

پریسا: هدف از زندگی چیه؟

فرزاد: آیا عالم هستی آغازی داشته؟

پریسا: آیا عالم هستی محدودیت‌هایی داره؟

فرزاد: چرا همیشه چیزی وجود داره به جای اینکه هیچی وجود نداشته باشه؟

پریسا: آیا خدا وجود داره؟

فرزاد: آیا بشر به دین احتیاج داره؟

پریسا: چطور باید زندگی کنم؟

فرزاد: و احتمالا خیلی سوال‌های دیگه در این زمینه که به همراه این سوال‌ها در ذهن هر انسانی ایجاد می‌شه.

پریسا: دوستان امیدواریم قسمت اول برنامه امروز رو پسندیده باشید. اگر موافق باشید بریم سراغ مقاله دوم امروز با عنوان «در مهربان بودن تردید نکنید» نوشته رادنی ریچاردز.

فرزاد: رادنی ریچاردز 39 سال نویسندۀ فنی‌ در دولت ایالتی نیوجرسی بوده. بعد از بازنشستگی در سال 2009 با استفاده از مهارتش در نویسندگی، اولین مجموعه خاطراتش را چاپ کرد و الآن هم با وب‌سایت بهائی تیچینگز همکاری می‌کند.

پریسا: عنوان مقاله ریچاردز دیگه جایی برای بحث نمی‌ذاره. به جرات می‌تونم بگم تقریبا همه شنونده‌های برنامه با ردنی موافقن که در مهربانی و مهربانی کردن نباید تردید کرد. اما فکر می‌کنم این مقاله پا رو کمی فراتر گذاشته و ما رو داره به تشویق به محبت کردن در موقعیت‌هایی می‌کنه که خیلی سخته و به خودمون حق می‌دیم که مهربون نباشیم.

فرزاد: بذار مثال خود رادنی رو که اول مقاله‌اش آورده برای شنونده‌ها بگوییم.

پریسا: بفرمایید

فرزاد: او می‌گه در دوران جنگ جهانی دوم که «آن فرانک»  Anne Frank با خانواده‌اش از دست سربازان نازی مخفی شده بودن در دفتر خاطراتش نوشته بوده: با وجود همه چیزهایی که در اطرافش می‌گذره او باز هم باور داره که ذات آدم‌ها پاک و خوبه.

پریسا: اگر آن فرانک در این شرایط همچین چیزی می‌گه دیگه بقیه ما باید حساب کار دستمون بیاد.

فرزاد: البته نباید یادمون بره که آدم‌ها ظرفیت هاشون متفاوته و هر کسی نمی‌تونه مثل Anne Frank  فکر کنه. از طرفی خیلی از ماها می‌ترسیم اگر قلبمون رو به روی دیگران باز کنیم، دست رد به سینه‌مون بخوره.

news letter image

ثبت نام در خبرنامه