Program Picture

آموزه‌های نو - فصل ۶

قسمت ۱۰
۱۴ تیر ۱۴۰۱

مقاله‌ی اول نوشته‌ی زرین کالدول با عنوان «آیا روبات‌ها می‌توانند اخلاق مدار باشند؟» و مقاله‌ی دوم نوشته‌ی مینو گرینال با عنوان «مهاجر وطن‌پرست یعنی چی؟»

***

پریسا: دوستان عزیز وقت بخیر. من پریسا هستم و خوشحالم که با یک قسمت دیگه از برنامه‌ی آموزه‌های نو در خدمت شما هستم.
فرزاد: و من هم فرزادم و ازتون تشکر می‌کنم که به‌ برنامه‌ی ما گوش می‌دین.
پریسا: این هفته هم دو مقاله‌ی دیگه از وب سایت بهائی تیچینگز رو بهتون معرفی می‌کنیم.
فرزاد: مقاله‌ی اول نوشته‌ی زرین کالدول با عنوان «آیا روبات‌ها می‌توانند اخلاق‌مدار باشند؟»
پریسا: و مقاله‌ی دوم نوشته‌ی مینو گرینال با عنوان «مهاجر وطن‌پرست یعنی چی؟»
پریسا: همون‌طور که در اول برنامه گفتیم مقاله‌ی اول برنامه‌ی امروز رو زرین کالدول نوشته و عنوانش هست: «آیا روبات‌ها می‌توانند اخلاق‌مدار باشند؟»
فرزاد: ‌زرین کالدول برای سازمان‌های غیرانتفاعی بین‌المللی مختلفی در رده‌های مدیریتی و روابط عمومی کار کرده است؛ و به‌ غیر از علاقه‌ی شخصی، سابقه‌ی حرفه‌ای هم در سازمان‌های چندملیتی، روابط بین ادیان، برقراری صلح، و تعلیم‌ و‌ تربیتِ بین‌المللی دارد.
پریسا: اطلاعات من درباره‌ی هوش مصنوعی و روبات در حد فیلم ترمیناتور هست نه بیشتر. اگر‌چه که محور اصلی داستان همون موضوع همیشگی هست تقابل بین خیر و شر. اما وقتی ترمیناتور با پسرک رابطه‌ی عاطفی پیدا می‌کنه داستان سمت‌ و ‌سوی عمیق‌تری به‌ خودش می‌گیره.
فرزاد:‌ اتفاقا‌ً فیلم ترمیناتور مثال خوبی هست برای معرفی مقاله‌ی زرین کالدول. البته محور اصلی داستان همون موضوع همیشگی تقابل بین خیر و شر است اما آن‌ جایی‌ که ترمیناتور با پسرک رابطه‌ی عاطفی پیدا می‌کنه و داستان لایه‌های عمیق‌تری پیدا می‌کند به مقاله‌ی امروز ما کاملا مربوط است.
پریسا: خب، پس بریم سراغ مقاله.
فرزاد: زرین مقاله‌ش رو با این مقدمه شروع می‌کنه که چند‌‌ وقت پیش شوهرش براش درباره‌ی روباتی که در دانشگاه ام ای تی ساخته شده تعریف می‌کند و میگه که این روبات می‌توانسته داده‌هایی رو از نقاط تاریک شبکه‌های اینترنتی آنالیز کنه. و حتما می‌تونید حدس بزنید که نتیجه‌ی آنالیزهای روبات از این داده‌ها – که احتمالا شامل کشت و کشتار و بیماری و مرگ هم بوده – نگاهی منفی به‌‌‌ دنیا بوده. این نتیجه برای زرین سؤالی رو پیش می‌آورد که جهان با‌ وجود این روبات‌ها به‌ چه سمتی داره کشیده میشه و نقش فراموش شده‌ی ما به‌ عنوان افرادی با قوه‌ی روحانی چی میشه؟
پریسا: خوب اگر بخواهیم عادلانه قضاوت کنیم هوش مصنوعی و ربات‌ها می‌تونن نقش مهمی در خیلی صنایع بازی کنن و می‌تونن در تشخیص صدای افراد کمک کنن و یا حتی جلوی پول‌شویی رو بگیرن.
فرزاد: دقیقا. اما زرین مثالی می‌زنه از فیلمی با عنوان «روبات و فرانک» که در سال ۲۰۱۲ ساخته شده. توی این فیلم برای نگهداری پیرمردی روباتی ساخته میشه اما دست آخر همین روبات به‌ شخصیت اول کمک می‌کنه تا میلیون‌ها دلار از بانک بدزده.
پریسا: خوب این فیلم نشون میده که دست آخر مغزهایی که این ربات‌ها رو کنترل می‌کنن بهشون دیکته می‌کنن چیکار کنن. این مغزها همون افراد انسانی هستن که در اول گفتیم قوای روحانی دارن. پس در حقیقت میشه نتیجه گرفت اخلاق‌مدار بودن و نبودن این ربات‌ها بستگی به‌ اون انسان‌هایی داره که اون‌ها رو می‌سازن و کنترل می‌کنن. اگر اون‌ها به جنبه‌ی روحانی زندگی‌شون اهمیت بیشتری بدن،‌ این روبات‌ها هم با توجه به‌ همون اخلاقیات ساخته و برنامه‌ریزی میشن. درست متوجه شدم؟
فرزاد:‌ برداشتت به‌ برداشت نویسنده‌ی مقاله خیلی نزدیکه. در حقیقت نکته‌ی زرین هم اینه‌ که قبل از اینکه این‌ همه درباره‌ی پیشرفت‌های علمی در زمینه‌ی هوش مصنوعی تبلیغات کنیم بد نیست به‌ این مطلب‌ هم توجه کنیم که این امکانات چگونه، کجا و توسط چه‌ کسانی مورد استفاده قرار می‌گیرن.
فرزاد: دوستان امیدوارم قسمت اول برنامه‌ی امروز ما رو پسندیده باشید.
پریسا: روبات‌های استودیوی ما مقاله‌ی دوم برنامه‌ی امروز رو براتون انتخاب کرده‌اند و ظاهراً مقاله‌ی مینو گرینال با عنوان «مهاجر وطن‌پرست یعنی چی؟» انتخاب اکثریت‌شون بوده.

فرزاد:‌ قبل از هر چیز چند‌ جمله‌ای در معرفی نویسنده‌ی مقاله مینو گرینال. مینو مدرک کارشناسی در ریاضیات کاربردی و دیپلم در روزنامه­‌نگاری دارد. در کنار شغل اصلیش که مهندسی نرم‌­افزار بوده، در رادیو و تلویزیون هم کار‌ کرده.
پریسا:‌ وقتی عنوان مقاله‌ش رو دیدم، با خودم گفتم جوابش خیلی ساده هست.
فرزاد: و اون چیه؟
پریسا: مثل خیلی از ما ها که مهاجرت کردیم،‌ اما هم‌چنان عاشقانه وطن‌مون رو می‌پرستیم. اگر چه بعضی‌هامون به‌ دلایل مختلف و بیشتر وقت‌ها، موجه، ترجیح می‌دیم این عشق و دوستی از راهِ دور باشه.

 

news letter image

ثبت نام در خبرنامه