قسمت ۷ – شباهت پدر با سینما

Program Picture

جابه‌جا

قسمت ۷ – شباهت پدر با سینما
۰۲ دی ۱۴۰۰

با مفهوم برابری به عنوان اصل بنیادین امید آشنا شدیم. اما چطور اصل برابری، فرد رو در جهت این‌ که بانی وحدت، مشارکت و هم‌بستگی باشه، کمک می‌کنه؟ چطور بر اساس اصل برابری و هدف اخلاقی دوجانبه، به مفهوم مشورت می‌رسیم؟ نیازهای کلان یک جامعه رو چطور میشه شناخت و برای پاسخ دادن بهش اقدام کرد؟ نقش موسسات در این بین چیه؟

***

عارضم به حضورتون که تو ذهنِ من مفهوم سینما و پدر خیلی به هم شبیهن! و می‌خوام از وجه شبه این دوتا براتون بگم. پیدا کردن شباهت بین گردو و مغز یا چَشمِ یار و بادام، کار ساده‌ایه، اما اگه تونستید وجه شبه پدر و سینما رو پیدا کنین یه نگاه ظریف هنرمندانه دارید!

بله، ما از بچگی با بچه‌های محل واسه اینکه معلوم شه می‌خوایم چه بازی‌ای بکنیم، مشورت می‌کردیم. اولش هر کی پیشنهادشو می‌داد، اما نتیجه رو نه فهم جمعی، نه توافق جمعی و نه رای اکثریت مشخص می‌کرد، بلکه پیشنهاد کسی اجرایی می‌شد که می‌تونست رفقا، ببخشید رقباشو اونقدر بزنه که پیشنهادشونو پس بگیرن! به قول پدرم دموکراسی از تو خونه آدم شروع می‌شه نه از تو کوچه! بله.

یه بار پدرم همه‌مونو جمع کرد تا مشورت کنیم که چرا باید عیدیامونو بدیم بهش! ما هم در حالی که اشک حسرت می‌ریختیم اندر فواید تقدیم عیدی‌ها به پدر و مادر می‌گفتیم. در نهایتم با لبخندی زهرآلود عیدی‌هایی که هر شب هزار بار می‌شمردیمشون رو در یک لحظه به بابا دادیم! من حتی وقتی فهمیدم مشورت حالتای دیگه‌ای هم می‌تونه داشته باشه، از فرآیند مشورتی توی خانواده‌مون هییییچ‌وقت ناامید نشدم، درست مثل وقتی که می‌رفتم سینما که یه فیلم رو برای بار هزارم ببینم تا شاید توی این اکران قهرمان داستان کشته نشه! البته این معصومیته که اعتمادتو از پدرت و سینما از دست نمیدی! و این شباهت پدر و سینماست که هیچ وقت سناریوها، نقش‌ها و حتی دیالوگ‌هاشون تغییر نمی‌کنه! ولی همیشه انقدر جذابن که دوست داری وقت و انرژیت رو صرفشون کنی. باورشون می‌کنی، هر چی بگن، هر کاری بکنن! تا اینکه اگه پسری پشت لبت سبز شه! و اگه دختری، سبزی پشت لبت چیده بشه! که بهش می‌گن، سن عقل! اون وقته که تمام عمرت صرف این می‌شه که واژه‌هایی رو به کار ببری که به جان خودت و پدرت بشینه. این یعنی اینکه تلاش کنی مشورت رو یاد بگیری، چون دموکراسی از تو خونۀ آدم شروع می‌شه!‌

بله. اینم از خاطرۀ کامران، با ما باشید تا در ادامه در مورد نقش مشورت در تحول فرد و جامعه بررسی دقیق‌تری داشته باشیم.

news letter image

ثبت نام در خبرنامه