تیپ تیپی در کرمانشاه

Program Picture

سفرهای تیپ تیپی

تیپ تیپی در کرمانشاه
۱۸ فروردین ۱۴۰۱

میدونین کرمانشاه چه آثار تاریخی مهمی داره؟ میدونین نماد شهر کرمانشاه چیه؟ چه سوغاتی‌هایی داره و مردمش چه هنرهایی دارن؟ این هفته تیپ تیپی به کرمانشاه رفته و برای بچه‌ها درباره همه اینا صحبت میکنه.

 

بچه‌های خوب و دوست داشتنی روزتون بخیر. حال و احوالتون چطوره؟ من که حالم خیلی خوبه. دوباره اومدم سفر. به یک شهر دیدنی، شهری که از گذشته‌های دور در تاریخ کشور ایران محل مهمی بوده. شهری در غرب سرزمین ایران، شهر قشنگ کرمانشاه.

وقتی به سمت کرمانشاه می‌اومدم یکی از جاهایی که راجع بهش شنیدم طاق بستان بود. الان اومدم ببینم این طاق بستان که میگن چه شکلیه و چجور جاییه. بذارین ببینم کسی رو پیدا می‌کنم چند تا سوال ازش بپرسم… ممم… آها اوناهاش… یک دختر خانمی اینجا هست بذارین برم پیشش… بچه‌ها من کبوتری هستم که چون زیاد سفر می‌کنم خیلی از زبونا رو می‌شناسم. این دختر خانم به زبون زیبای کردی صحبت میکنه، یعنی مثل زبون اکثر ساکنین اینجا. من حرف‌های اونو برای شما ترجمه می‌کنم.

تیپ تیپی: دختر خانم روزت بخیر. حالت خوبه؟ اسم من تیپ تیپیه و تو شهر شما مسافرم.

میگه من خوبم و خوشحالم که مهمون عزیزی مثل تو اومده. منو میگه‌ها، هه هه هه… میشه یکم برام از طاق بستان بگی؟

اینجا سرآب نیلوفره. یک دریاچه که توش پررر از گلای نیلوفره… گل نیلوفر نماد شهر کرمانشاه هم هست… حتی توی نقش‌های طاق بستان هم گل نیلوفر دیده میشه.

بچه‌ها دوست دارین برای من از گل نیلوفر نقاشی بکشین؟ این گل تو خیلی از فرهنگ‌ها وجود داره. از یک گل نیلوفر برای من نقاشی بکشین و بفرستین… منم نقاشی‌هاتون رو برای بقیه بچه‌ها میذارم که ببینن… اسم بیستون رو حتما شنیدین… بیستون اسم یک کوهیه که از سال‌های خیلی خیلی دور مردم به اینجا میومدن و یک سری آثار تاریخی و هنری از اون سال‌ها باقی مونده. من اومدم نشستم وسط کوه بالای نقش برجسته داریوش که داره داستانی رو از ایران قدیم روایت میکنه. یک عکس براتون می‌فرستم ازش که ببینین چقدر جالبه.

از سوغات کرمانشاه اگه بخوام بگم براتون، باید بگم که… نمی‌دونم از کجا شروع کنم بس که سوغاتی‌های جالب داره… مثلا روغن کرمانشاهی و نون برنجی و کاک، تا گیوه بافی و چرم‌سازی و کلی هنرهای دیگه مردم اینجا… بچه‌ها لباس محلی مردم کرمانشاه پر از رنگ و طرح‌های قشنگه. منو یاد طبیعت چهارفصل و رنگ‌هاش می‌ندازه… لباسای محلی رو که می‌بینی میتونی بفهمی از قدیم مردم اینجا چجوری لباس می‌پوشیدن. هر چی راجع به گذشته و اینکه از قدیم چه اتفاق‌هایی افتاده و آدما چه دستوردهایی داشتن بیشتر بدونین، چیزهای بیشتری یاد می‌گیرین و ازش تو زندگیتون می‌تونین استفاده کنین.

بچه‌ها شب شده و من دارم تو آسمون کرمانشاه پرواز می‌کنم. این صدا رو می‌شنوین؟ چقدر موسیقی زیبایی، بیاین بریم ببینیم از کجا میاد… من کنار پنجره خونه‌ای نشستم که نوای این موسیقی ازش میاد، خانمی بچه‌هاش رو داره می‌خوابونه و براشون گذاشته… سازنده این موسیقی آقای کیهان کلهر هست که از اهالی کرمانشاه هستن و در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین موسیقیدان‌های ایرانین. این آهنگ رو آقای کلهر به عنوان لالایی بچه‌های جهان ساختن. ایشون گفتن به این امید این آهنگ رو ساختن که همه بچه‌های جهان در صلح زندگی کنن و بتونن آروم بخوابن… هیچ بچه‌ای در هیچ جایی روی جنگ و دشمنی رو نبینه.

دوستای خوبم کرمانشاه هنوز کلی جاهای دیدنی دیگه داره که فرصت نشد از همش براتون بگم… امیدوارم خیلی زود خودتون بتونین به اینجا سفر کنین و از بودن در این شهر کنار ساکنین مهمون‌نوازش لذت ببرین. تا سفر بعدی و شهر بعدی خدانگهداررر

news letter image

ثبت نام در خبرنامه