Program Picture

سفرهای تیپ تیپی

تیپ تیپی در همدان
۲۳ تیر ۱۴۰۱

بچه‌های خوب، فکر می‌کنین همدان چه جور شهریه؟ چه جاهای دیدنی داره؟ فرد مشهوری رو می‌شناسین که آرامگاهش در همدان باشه؟ سوغاتی‌های همدان رو چی؟ می‌دونین چیاست؟ تیپ تیپی این بار از شهر همدان با شما صحبت می‌کنه و راجع به همه اینا براتون تعریفی داره.

***

دوستای خوبم به به حالتون چطوره؟ من بازم اومدم پیشتون. این بار اومدم به یک شهری که از قدیمی‌ترین شهرهای ایران و از قدیمی‌ترین شهرهای جهان هست شهری در غرب کشور ایران. شهر زیبای همدان.

بچه‌ها من اومدم بالای یک بنای خیلی جالب و زیبایی که آرامگاه ابوعلی سیناست. ابو علی سینا پزشک و دانشمند ایرانی بوده که قرن‌ها قبل زندگی می‌کرده و آثار و فعالیت‌های خیلی مهمی از خودش به جا گذاشته. مردم همدان میگن آرامگاه ابوعلی سینا نماد این شهر هست. من دوست دارم برم بین ستون‌های زیبای این بنا پرواز کنم.

بچه‌ها اینجا در کنار آرامگاه ابوعلی سینا با یک خانم همدانی آشنا شدم و الان کنارشون نشستم. خانم خیلی ممنون که به سوالای من جواب میدین. من می‌دونم که ابوعلی سینا غیر از اینکه در خیلی از علوم دانشمند بوده شاعر هم بوده. اینجا در همدان دیگه چه هنرمندهایی داریم؟

یعنی میشه؟ بله که دوست دارم بریم ببینیم. پیش به سوی آرامگاه باباطاهر…

عجب شهریه این شهر همدان. یک طرف آرامگاه ابوعلی سینا یک طرف آرامگاه باباطاهر، به به. من اومدم روی گنبد فیروزه‌ای آرامگاه باباطاهر نشستم و از این جا شهر رو تماشا می‌کنم. بچه‌ها بعضی از مردم وقتی به اینجا میان شروع می‌کنن شعرهای باباطاهر رو می‌خونن اگه خوب گوش بدین ممکنه صدای کسی رو بشنوین که داره شعری می‌خونه.

وااای که چقدر جای همتون اینجا خالیه من اومدم به دشت میشان. چمن سبز و گل‌های ریز زرد و صدای آب چشمه. اینجا در دامنه کوه الونده دلم می‌خواد روی یک سنگی بشینم و حسااابی از دیدن این منظره زیبا لذت ببرم.

بچه‌ها… من اومدم به یک غار بزرگ تو نزدیکی همدان. غار علی‌صدر. وااای که چه جالبه. چه قندیل‌های قشنگی… چه فرم‌های جالبی داره این سنگ‌های توی غار، اگه خوب نگاه کنین شکل بعضی چیزا رو شاید بتونین تو فرم این سنگا ببینن. شکل عقاب و انگور و قایق وارونه و خیلی چیزای دیگه ههه ههه… یک عالمه دالان پر پیچ و خم داره تا اینکه می‌رسیم به یک قسمتی که آب هست که اگه آدما بخوان ادامه مسیر رو برن باید با قایق برن… اومدن به اینجا مثل سفر به یک محل اسرارآمیز و هیجان‌انگیزه.

بچه‌ها من الان دارم بالای شهر همدان پرواز می‌کنم. می‌خوام برم برای خودم یکم سوغاتی بخرم و بذارم تو این کیف قرمزم. باسلوق خوشمزه و حلوا زرده، انگشت پیچ و چای بغدادی، طلاکوب و نقره‌کوب و کاشی هفت‌رنگ و یک عالمه سوغاتی‌های دیگه. تا سفر بعدی که به یک شهر دیگه از کشور ایران برم با شما خداحافظی می‌کنم. فعلا خدانگهدااار.

news letter image

ثبت نام در خبرنامه