تیپ تیپی در زاهدان

Program Picture

سفرهای تیپ تیپی

تیپ تیپی در زاهدان
۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۱

میدونین در زاهدان چه محل‌های دیدنی وجود داره؟ چه هنرهایی مخصوص این منطقه هست؟ سوغاتی‌های شهر زاهدان چجور چیزهایی هست؟ تیپ تیپی این هفته به زاهدان رفته و برای بچه‌ها از سفرش و این شهر تعریف میکنه.

 

بچه‌های خوب، حالتون چطوره؟ خوب و خوشین؟ از فصل بهار و زیبایی‌هاش لذت می‌برین؟ من امروز یک مسافت زیادی رو اومدم تا رسیدم به جنوب شرقی ایران. به شهری که در نزدیک یکی از مرزهای کشور ایرانه. شهر زیبای زاهدان…

من همین اول کار اومدم به یک بازاری به اسم بازار رسولی که در زاهدان معروفه. اینجا هر چی بخواییین پیدا میشه. کافیه خوب بگردین. به نظرتون سوغاتی‌های زاهدان چه جور چیزایی هست؟ بچه‌ها یک دختر خانمی از ساکنین اینجا که توی بازار منو دید، صدای منو شنید و می‌خواد منو راهنمایی کنه. دختر خانم من و بچه‌ها می‌خوایم بدونیم سوغاتی از زاهدان چی می‌تونیم بگیریم؟ سوزن دوزی چیه؟ چجور هنریه؟ 

از باراز رسولی بال زدم و اومدم به یکی از خونه‌های تاریخی این شهر. خانه ایوبی که در چند قرن پیش ساخته شده و الان کارگاه هنرهای سنتی زاهدانه. بچه‌ها من بعضی وقتا به این دیوارای قدیمی جاهای تاریخی نگاه می‌کنم و با خودم فکر می‌کنم، یعنی اون موقع ها چه پرنده‌هایی روش میشستن؟ چه آدمایی اینجا رفت و آمد می‌کردن؟ دونستنش جالبه، نه؟… بچه‌ها میدونین کاروانسرا چیه؟ قدیما یک بناهایی درست می‌کردن تو راه بین شهرها که آدم‌ها که مجبور بودن یا پیاده یا با اسب یا شتر سفر کنن در بین سفرشون، در این مکان استراحت کنن تا بتونن دوباره سفر طولانیشون رو ادامه بدن. در نزدیکی زاهدان بقایای بنای یکی از اون کاروانسراهای قدیمی رو می‌تونین ببینین که به کاروانسرای نصرت آباد معروفه.

من اومدم به روستای لادیز که نزدیک شهر زاهدانه. اینجا یک غار معروف داره، من دارم میرم توش. وای بچه‌ها چه جالبه… بچه‌ها، صدای منو می‌شنوین؟ هه هه هه… وقتی توی غار بلند صحبت می‌کنی صدا می‌پیچه. اگه اومدین اینجا دیدن غار لادیز بیاین.

من اومدم الان روی یک سنگی نشستم که قدیما دیوار یک قلعه قدیمی بوده. الان بخش‌هایی ازش باقی مونده. قلعه لادیز. بچه‌ها به نظرم خیلی مهمه که ساختمون‌ها و بناهایی که از گذشته برامون باقی مونده رو خیلی مراقبت کنیم که به مرور زمان کمتر آسیب ببینن. شماها هم وقتی به یک محل تاریخی میرین حواستون هست که مراقب باشین که آسیبی به دیوارا و زمینش وارد نشه؟ اگر اینطوره خیلی کار خوبی می‌کنین که مراقب بناهای تاریخی این سرزمین هستین.

بچه‌ها زاهدان هنوز جاهای دیدنی دیگه‌ای هم داره مثل تالاب و چشمه و موزه و جاهای دیگه. من تا اینجا هستم سعی می‌کنم به همش سری بزنم و جای شما رو هم حسابی خالی کنم. مردم اینجا هم خیلی دوست داشتنی و هنرمندن، موسیقی و هنرهای دستی مردم اینجا واقعا زیباست. ایشالا همتون بتونین به دیدن زاهدان و مردم خوبش بیاین. دوستای خوبم تا سفر بعدی مراقب خودتون باشین. خدانگهدار

news letter image

ثبت نام در خبرنامه