تیپ تیپی در بندر ترکمن

Program Picture

سفرهای تیپ تیپی

تیپ تیپی در بندر ترکمن
۱۱ فروردین ۱۴۰۱

میدونین چه حیوونی در بندر ترکمن خیلی معروفه؟ چه غذاهای مخصوصی هست که ترکمن ها درست میکنن؟ سوغات بندر ترکمن چی هست؟ تیپ تیپی این بار به شمال ایران و به بندر ترکمن رفته و برای بچه‌ها از دیدنی‌های این شهر تعریف میکنه.

 

به به به دوستای خوبم حالتون؟ احوالتون؟ حسابی خوش گذشته بهتون؟ سال جدید رو دوباره به همتون تبریک میگم. ایشالا که از برنامه‌های عید امسال حسابی لذت برده باشین دوستای خوبم. بچه‌ها من امروز اومدم به یک بندر دیگه. اما این بار در شمال ایران. بندری که در یک منطقه خیلی زیبا قرار گرفته. شهر زیبای بندر ترکمن. 

من اومدم تو یک جزیره زیبایی در نزدیکی بندر ترکمن. جزیره آشوراده. وای بچه‌ها بیاین ببینین چه تعداد پرنده هستن که به اینجا مهاجرت کردن و این جزیره با وجود اونا قشنگتر هم شده. وقتی توی یک جزیره هستی دور تا دورت دریا هست و کلی منظره‌های زیبا رو میتونی ببینی. وااای خدای من چه اسب‌های زیبایی. بچه‌ها اسب‌های ترکمنی خیلی معروفن. اسب‌های زیبا و قوی که اهالی اینجا پرورش میدن. من یک دوست ترکمنی اینجا پیدا کردم که خیلی با مهربونی جواب سوالای منو میده و یک لباس زیبای محلی هم پوشیده. اون طرف پیش یکی از اسب‌ها نشسته. بذارین صداش کنم.

دختر خانم؟ میشه برای من و بچه‌ها از این اسب‌ها بگی؟

اینجا دوشنبه بازار بندر ترکمن هست… وااای چه رنگ‌هایی، چه هنرهای زیبایی… اینجا پر از قالی و نمد و زیورآلات و روسری‌های ترکمنی هست… چه مردم خوش‌سلیقه‌ای هستن مردمان بندر ترکمن…

غذاهای بندر ترکمن خیلی خوشمزست بچه‌ها. چکدرمه، بوروک، نان چوروک… اینا غذاهای مخصوصی هست که اینجا میتونین پیدا کنین… بذارین یکم از این نون چوروک بخورم… مممم… عجب طعمی داره…

بچه ها من الان اومدم به اسکله بندر ترکمن… تا دوردست‌ها دریای خزر زیبا رو میتونی ببینی… من امروز دیدم که مردم دوست داشتنی بندر ترکمن خیلی از سنت‌های زیبای گذشته رو حفظ کردن و بهش اهمیت میدن. من از بودن در این شهر زیبا در کنار ساکنین هنرمندش خیلی لذت بردم… وقتی از این شهر برم، از بالای منطقه خیلی قشنگ ترکمن صحرا رد میشم و به یاد همتون هستم… دوستای خوب من تا سفر بعدی و شهر بعدی مراقب خودتون باشین. خدانگهداررر.

 

news letter image

ثبت نام در خبرنامه