تیپ تیپی در بجنورد

Program Picture

سفرهای تیپ تیپی

تیپ تیپی در بجنورد
۰۹ تیر ۱۴۰۱

بچه‌ها می‌دونین بجنورد در کجای ایران هست؟ می‌دونین توی بجنورد چه محل‌هایی برای دیدنی وجود داره؟ می‌دونین شکر پنیر چیه؟ تیپ تیپی در سفرش به بجنورد راجع به همه اینها براتون صحبت میکنه.

***

بچه‌ها حالتون چطوره؟ خوب و سلامتین؟ فکر می‌کنین کجای این سرزمین بزرگ هستم؟ من این بار به شمال شرقی ایران اومدم به شهر زیبای بجنورد.

دوستای خوبم من داشتم به سمت بجنورد می‌رفتم که نزدیک شهر به یک پارک جنگلی خیلی قشنگ برخوردم. بذاریم براتون بگم چیا می‌بینم یک عالمه درختای قدیمی و تنومند… چشمه‌های آبی که می‌جوشه و آبش به استخری می‌ریزه و یک عالمه پرنده که می‌خوام برم و باهاشون سلام علیک کنم.

اسم این پارک زیبا بابا امان هست. اینجا خیلی وسیعه. یک رودخونه هم رد میشه از تو پارک که توش ماهی‌های مختلف هستن… کلی هم امکانات تفریحی داره که آدما می‌تونن ازش استفاده کنن.

یک تیپ تیپی دو تیپ تیپی سه تیپ تیپی چهار تیپ تیپی وااای یک عالمه تیپ تیپی… هه ههه هه… بچه‌ها من اومدم داخل عمارت آیینه خانه مفخم بجنورد… اینجا یک بنای قدیمی و تاریخی قشنگه. در داخلش دیوارهایی هست که با آینه‌های مختلف کوچیک و بزرگ تزیین شده و آینه‌کاری شده… من الان اومدم تو این اتاق و روبروی خودم یک عالمه تیپ تیپی همه جا می‌بینم هه هه هه.

آقای سردار مفخم چند تا بنای دیگه هم در همون دوره ساخته که محل زندگی خودش و خانوادش بوده و خیلی در معماری اون هنر به کار رفته و زیباست من الان بالای عمارت خانه مفخم نشستم بچه‌ها به دیوارهای این خونه که نگاه می‌کنین کاشی‌های مختلف رنگی و طرح‌های متفاوت گچ‌بری می‌بینین که خیلی زیباست.

دارم بالای شهر بجنورد بال می‌زنم و به پایین نگاه می‌کنم. مغازه‌ها و مردم شهر رو می‌بینم. خونه‌ها و ماشین‌ها رو می‌بینم. توی یک کوچه‌ای بچه‌ها دارن توپ بازی می‌کنن و کنار یکی از خونه‌ها خانمی نشسته و داره چیزی می‌خوره برم ببینم چه خبره تو این کوچه. بچه‌ها من خودمو به این خانم معرفی کردم و ایشونم گفت که مامان یکی از این بچه‌هایی هست که دارن بازی می‌کنن و اومده اینجا نشسته و بازی بچه‌ها رو تماشا می‌کنه بذارین ازش بپرسم این چیزی که دارن می‌خورن و به نظر خوشمزه میاد چیه ؟

خانم ببخشید میشه بپرسم شما دارین چی می‌خورین؟ اسم این چیزی که می‌خورین چیه؟

هومم به به غیر از این آبنبات‌های بجنوردی قره قروت اینجا هم معروفه و خوشمزه. وقتی از بازار بجنورد رد می‌شدم متوجه شدم که کلی هم صنایع دستی هست که بجنوردی‌ها درست می‌کنن مثل قالی دو رو یا چاروق دوزی یا سفره کردی.

بچه‌ها بذارین یک سوالی هم ازتون بپرسم… این چاروق دوزی که گفتم چیه و چجور هنریه؟ به کمک بزرگترا می‌تونین برین و جواب این سوال رو پیدا کنین و برای من بفرستین منم که هر وقت برام از طرف شما مطلبی بیاد کلی خوشحال میشم. تلگرام و واتس آپ دردانه رو که دارین؟ پس برام بفرستین.

یک افسانه قدیمی هست که مردم بجنورد تعریف می‌کنن که در روزگاران قدیم پنج برادر در شهر بجنورد زندگی می‌کردند که به دلیل مخالفت با ظلم و ستم حکمران تحت تعقیب مأموران قرار داشتند. این پنج برادر به همراه هم گریختند و مأموران نیز آن‌ها را تا این مکان تعقیب کردند. پنج برادر از خدا طلب کمک کردند، در این هنگام پنج سوراخ در کوه ایجاد شد که برادران به آن‌ها پناه بردند و از سوراخ‌ها آب گوارایی جاری شد.

اینجا گردشگاه بش قارداش هست که این افسانه قدیمی رو درباره این محل میگن. من از شهر بجنورد خارج شدم و سر راهم اومدم به این پارک زیبا. اینجا هم چشمه زیبا و هم آرامگاه و هم محل‌های تفریحی داره من برم یکم برای خودم از بالای درختا این منظره زیبا رو ببینم. جای همتون اینجا خالیه. دوستای خوب من تا برنامه بعدی که من یک شهر دیگه باشم با شما خداحافظی می‌کنم، خدانگهدارتون.

news letter image

ثبت نام در خبرنامه