Program Picture

آموزه‌های نو - فصل ۲

قسمت ۱۹
۰۵ بهمن ۱۳۹۶

مرور مقالۀ «چهار روش عملی برای مواجهه با تعّصب»، نوشتۀ کِی‌تی رومَن، و مقالۀ «یکی بودن نیت و گفتار»، نوشته جِسا مونیون.

***

فرزاد: دوستان سلام؛ با یک برنامه‌ی دیگه از مجموعه «آموزه‌های نو»، به اتفاق پریسا، با شما هستیم.

پریسا: سلام من رو هم از استودیوی رادیو پیام دوست در کانادا پذیرا باشید. برای آن دسته از شنونده‌هایی که برای اولین بار برنامه ما رو می‌شنوند، خوبه این توضیح را بدیم که این برنامه هر بار دو مقاله از وب‎سایت  BahaiTeachings.org را معرفی می‌کند. مقالۀ اول برنامه امروز:

فرزاد: «چهار روش عملی برای مواجهه با تعصب»، نوشتۀ کِی‌تی رومَن. کی‌تی مربی بازنشسته، و نویسنده است که در اِلک‌گروِ (Elk Grove) کالیفرنیا زندگی می‌کند و در همان­جا به ­عنوان مسئول روابط عمومی جامعه بهائی مشغول به خدمت است.

پریسا: و عنوان مقالۀ دوم امروز که آن را جِسا مونیون نوشته «یکی بودن نیت و گفتار» است.

پریسا: دوستان، با برنامه­‌ی این هفته‌­ی «آموزه­‌های نو» همراه باشید.

فرزاد: تا حالا در برنامه­‌هایی که داشته­‌ایم، چندین بار درباره­‌ی تعصب و انواع مختلفش صحبت کرده‌­ایم.

پریسا: درست است؛ از تعصب نژادی و مذهبی گرفته تا تعصبات قومی و زبانی و ملیتی.

فرزاد: بله. و در همه­‌ی مقاله­‌هایی که معرفی کرده­‌ایم، نویسنده­‌ها نشان داده­‌اند که چرا این تعصب­‌ها برای زندگی بشر مضر است. اما کمتر کسی راه­‌حلی برای مقابله با تعصب، حالا از هر نوعش، پیشنهاد کرده.

پریسا: ظاهرا این مقاله­‌ای که امروز می­‌خواهیم از خانم کی­تی رومن معرفی کنیم، این نقیصه را تا حدی حل می­‌کند.

فرزاد: بله. کی­تی رومن 4 روش را برای مواجهه با تعصب پیش روی ما می­‌گذارد. روش اول این است: متوجه باشیم که اگر تا حالا واقعا با تبعیض رفتار نشده، در جایگاهی نیستیم که بخواهیم درباره­­‌ی کسانی که مورد تبعیض واقع شده‌­اند قضاوت کنیم.

پریسا: خب، می­‌شود کمی درباره این توصیه توضیح بدهی.

فرزاد: می­‌دانیم که بر اساس آموزه­‌های بهائی برای رفع تبعیض هرکاری از دست­مان برمی­‌آید باید بکنیم. اما هستند کسانی که تبعیض را پدیده‌­ای نادر و به همین دلیل بی‌اهمیت می­‌دانند.

پریسا: چطور؟

فرزاد: برای نمونه، آنها چون تا به حال با موارد زیادی از تعصب نژادی برخورد نکرده‌­اند، می­‌گویند که مثلا سیاه­پوست­‌ها دیگر خیلی شلوغش می‌­کنند، کسی کاری با آنها ندارد یا اینکه آنها هم به اندازه بقیه از حق و فرصت برابر برخوردارند.

پریسا: خب، حالا بر اساس پیشنهاد کی­تی رومن ما باید چه بکنیم؟

فرزاد: کی­تی رومن می­‌گوید صرف اینکه ما با چنین مواردی برخورد نداشته­‌ایم یا به سر خودمان نیامده، نباید به ما این اجازه را بده که ادعا کنیم تبعیض وجود ندارد. باید حرف­‌های کسی را که مدعی است رفتار تبعیض‌­آمیزی باهاش شده، شنید و به آن اهمیت داد. چون تا این اتفاق برای خودمان نیفتد متوجه حال آنها و فشاری که رفتار تبعیض­‌آمیز به آدم وارد می­‌کند، نمی­‌شویم.

پریسا: جالب است. خب، توصیه دوم چیست؟

فرزاد: پیشنهاد دومی ­کی­تی رومن این است که در برابر تبعیض و عدم مدارا بایستیم. وقتی می­‌بینیم با کسی دارد رفتار تبعیض‌­آمیزی می­‌شود، باید فریاد بزنیم. اگر برای­مان سخت است که صحبت کنیم، برویم جلو و در صحنه باشیم و کنار کسی که دارد بهش ظلم می­‌شود بایستیم و حتی شروع کنیم با او حرف بزنیم. خود این می­‌تواند کمک بزرگی به ختم قائله بکند چون مهاجم می‌­بیند که همه او را نادیده می­‌گیرند و کسی بهش توجهی نمی­‌کند.

پریسا: این خیلی نکته‌­ی مهمی­ست که برای من هم تازگی داشت.

فرزاد: پیشنهاد سوم هم البته جالب است و شاید قبلا هم شنیده باشی.

پریسا: خب چیه؟

فرزاد: اینکه از گروه­‌ها و سازمان­‌هایی که برای توسعه و ترویج وحدت و حقوق بشر تلاش می­‌کنند، حمایت کنیم.

پریسا: یعنی اینکه سر خودمان را نکنیم توی برف و فکر کنیم ما محور عالم هستیم و بقیه اگر ظلمی بهشان می­شود مهم نیست. باید از هر کس و گروهی که برای ترویج وحدت و حقوق بشر فعالیت می­‌کند حمایت کنیم.

فرزاد: دقیقا. و پیشنهاد آخر اینکه: از چیزهایی که با آن آشنا نیستیم نترسیم.

پریسا: منظور کی­تی رومن از این پیشنهاد چیه؟

news letter image

ثبت نام در خبرنامه