Program Picture

آموزه‌های نو - فصل ۳

قسمت ۲۱
۲۶ مرداد ۱۳۹۶

مرور مقالۀ «۳ راه برای کمک به کودکان در خانواده‌های خشن»، نوشتۀ دیوید لنگنس؛ و مقالۀ «از کی آموزش ارتباط سالم با جنس مخالف را به کودکان آموزش دهیم»، نوشتۀ گِرِگ هاجِز.

***

فرزاد: دوستان سلام؛ با یک برنامه‌ی دیگه از مجموعه «آموزه‌های نو»، به اتفاق پریسا، با شما هستیم.

پریسا: سلام من رو هم از استودیوی رادیو پیام دوست در کانادا پذیرا باشید. امروز هم دو مقاله دیگر از وب‎سایت BahaiTeachings.org را با شما مرور می­‌کنیم. مقالۀ اول برنامه امروز:

فرزاد: «3 راه برای کمک به کودکان در خانواده‌­های خشن»، نوشتۀ دیوید لنگنس.

پریسا: و عنوان مقالۀ دوم امروز که آن را گِرِگ هاجِز نوشته «از کی آموزش ارتباط سالم با جنس مخالف را به کودکان آموزش دهیم» است.

فرزاد: شنونده‌های پر و پا قرص آموزه‌های نو، به قسمت دیگه‌ای از این مجموعه خوش اومدین.

پریسا: مقاله­‌ی اول امروز رو هم یکی از نویسنده‌های پر و پا قرص وب‌سایت بهائی تیچینگز، یعنی دیوید لنگنس، نوشته.

فرزاد:‌ احتمالا خیلی از شماها با دیوید لنگنس و مقاله‌هاش آشنایی دارین.

پریسا: ولی خوب برای یادآوری می‌گیم که دیوید لنگنس روزنامه‌نگار و منتقد ادبی مجله پی‌ست (Paste) است و برای سایت Bahaiteachings هم مطلب می‎نویسد.

فرزاد: در مقاله­‌ی اول امروز، دیوید لنگنس درباره­‌ی سه راه برای کمک به کودکانی که مورد خشونت خانوادگی قرار می‌گیرند، نوشته.

فرزاد:‌ خشونت خانوادگی علیه کودکان موضوع تلخیه و قلب آدم رو به درد می‌یاره.

پریسا:‌ یادم می‌یاد قبلا ستون حوادث روزنامه­‌ها پر بود از این قبیل خبرها. بعضی‌هاش به قدری دردناک بود که آدم رو تا مدت‌ها می‌برد توی فکر. یعضی‌ها هم بقدری خشونت‌آمیز بودن که غیر قابل باور بود.

فرزاد:‌ الان هم وضع بهتر نشده. فقط به جای روزنامه چاپی، بیشتر از طریق شبکه‌های اجتماعی از این اخبار ناگوار آگاه می‌شیم. بعضی وقت‌ها هم فیلم‌هایی با صحنه‌های دلخراش تو شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شه و دل بیننده‌هاش رو می‌لرزونه.

پریسا:‌ خوب راه حل چیه؟

فرزاد:‌ مقاله امروز دیوید لنگنس سه راه حل می‌ده. اما بگذار قبل از اینکه این راه­‌حل­‌ها را برای شنونده­‌ها بگوییم، سؤالی ازت بکنم.

پریسا: بفرمایید.

فرزاد: هیچ‌وقت وب سایتی با دکمه‌ای دیدی که اگر روش کلیک کنین شما رو به سرعت از اون وب سایت خارج کنه؟

پریسا: نه

فرزاد: این­طور که لنگنس می‌گه اگر به وب سایت خشونتِ خانوادگیِ وزارت دادگستری کانادا بروید، در بالای صفحه همچین کلیدی وجود داره. نوشته: «فرار سریع،‌ این وب سایت رو همین الان ترک کنید.»

پریسا:‌ حتما برای اینکه اگر کسی که مورد خشونت خانوادگی قرار گرفته، داره این صفحه رو می‌بینه تا اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنه، ناگهان نگران بشه که فردی که اون رو مورد اذیت و آزار قرار می‌ده متوجه شده، بتونه به سرعت از آن وب سایت بیاد بیرون. چقدر از قبل همه جوانب رو در نظر گرفتن و براش فکر کردن.

فرزاد: بر اساس مقاله دیوید لنگنس، ظاهرا خشونت‌های خانوادگی در سراسر دنیا دارد اپیدمی می­‌شود. افراد متخصص در زمینه‌های قانونی، روانشناسی، و پزشکی به دنبال تشخیص و پیدا کردن راه برای جلوگیری از اون هستن.

پریسا: چطوره برای خواننده­‌ها بگوییم که منظور از خشونت خانوادگی چیه.

فرزاد: لنگنس تو مقالش بر اساس همون وب سایت کانادایی که اول برنامه درباره‌اش گفتیم خشونت خانوادگی رو اینطور تعریف می‌کنه: خشونت خانوادگی رفتار توهین آمیز و ناسزاوار فردی است که به قصد کنترل یا آزار یکی از اعضای خانواده یا کسی که با او رابطه نزدیک داره، انجام می‌ده.

پریسا: ظاهرا لنگنس هم در کودکی دچار خشونت خانوادگی بوده. از طرف پدرش.

فرزاد:‌ بله می‌گه پدرش از کهنه-سربازان جنگ جهانی دوم بوده که بعد از جنگ دچار مشکل روحی‌ای می‌شه که فکر می‌کرده راه حل همه چیز خشونته. البته پدرش در کودکی یاد گرفته بوده که هیچوقت زن‌ها رو کتک نزنه برای همین مادر لنگنس در امان بوده،‌ اما بچه‌ها نه و همین باعث می‌شه که لنگنس در سن نوجوانی خونه رو ترک کنه.

پریسا:‌ خیلی دردناکه. راستش من اصلا تحمل ندارم ببینم کودکی مورد آزار و اذیت والدینش قرار بگیره حتی تصورش هم به گریه ام می‌اندازه.

فرزاد: درسته؛‌ برگردیم به راه حل­‌ها برای تغییر جهت میراث خشونت.

پریسا:‌ همین­طوره. کمی از موضوع دور شدیم. خب، راه حل چیه؟

news letter image

ثبت نام در خبرنامه