Program Picture

آموزه‌های نو - فصل ۴

قسمت ۲۴
۰۱ شهریور ۱۳۹۷

مصاحبه با دانا حکیمیان درباره‌ی مقاله‌ی «هویت،‌ خودشناسی و تساوی حقوق زن و مرد»، بخش دوم.

فرزاد: وقت همه‌ی شما همراهان همیشگی برنامه‌ی «آموزه‌های نو» به‌خیر.
پریسا: دوستان با قسمت دیگه‌ ای از این مجموعه با شما همراهیم.
فرزاد: ‌طبق قولی که هفته‌ی پیش دادیم، امروز ادامه‌ی مصاحبه‌ی اسکایپیمون با دانا حکیمیان یکی دیگه از نویسندگان وبسایت بهائی تیچینگز رو براتون پخش می‌کنیم.
پریسا: دوستان با برنامه‌ی امروز ما همراه باشید.
پریسا: دانا حکیمیان که از دو‌ سالگی خارج از ایران زندگی می‌کنه و ساکن آمریکای شمالیه، به‌ تازگی دوره‌ی کارشناسی ارشد خودش رو در رشته‌ی آموزش و پرورش در دانشگاه هاروارد به‌پایان رسانده و در حال حاضر ساکن شهر کمبریج ماساچوست هست. دانا دوره‌‌‌ی کارشناسی را در رشته‌ی تاریخ ایران و حقوق زنان در ایران به پایان رسونده و چند سال هم در زمینه‌ی حقوق بشر در ایران، به خصوص حقوق زنان، کار کرده.
فرزاد: هفته‌ی پیش دانا حکیمیان برای ما گفت که در کارگاه آموزشی‌ای که با تعدادی از افراد با پیش‌زمینه‌های متفاوت در زمینه‌ی تساوی حقوق مرد و زن داشته، متوجه شده که چقدر جامعه نقش موثری در شکل‌ دادن به شخصیت زن و مرد داره.
پریسا: این هفته ادامه‌ی گفتگوی‌مان را درباره‌ی مقاله‌ی دانا با عنوان «هویت، خودشناسی و تساوی حقوق زن و مرد» پی می‌گیریم و سعی می‌کنیم موضوع رو از جنبه‌های دیگه‌ای هم بررسی کنیم.

فرزاد: دوستان، در اواسط این مقاله عکسی چاپ شده که اون رو براتون در صفحه تلگرام و فیسبوک سرویس رسانه‌ای فارسی بهائی هم می‌گذاریم تا علاقمندان اون رو ببین. در این صفحه سه دختر بچه بین ۸ تا ۱۲ سال رو می‌بینین که دارن جلوی آینه خودشون رو آرایش می‌کنن.
پریسا: نظر دانا رو درباره‌ی این عکس پرسیدیم.

فرزاد: با دانا موافقم که هر کسی باید خودش آزادانه تصمیم بگیره: ‌اینکه یک فرد بخواد آرایش بکنه یا نکنه تصمیم شخصیش هست و جامعه نمی‌تونه جلوی این آزادی رو بگیره. و باز هم موافقم که رسانه‌های ارتباط جمعی و پیام‌های تبلیغاتی‌شون می‌تونه تاثیر زیادی روی تصمیم‌گیری آزادانه افراد بخصوص جوون‌ترها بذاره به خصوص اگر از کودکی آموزش‌های لازم رو ندیده باشن.
پریسا: من هم موافقم. راستش رو بخوای فکر می‌کنم خیلی وقت‌ها تقصیر خود ما بزرگترهاست. خیلی وقت‌ها حواسمون نیست که حرف‌هایی که از روی شوخی می‌زنیم چقدر می‌تونه روی طرز فکر بچه‌ها تاثیر بذاره. شوخی‌هایی که جنبه جنسیتی داره.
فرزاد: می‌تونی یه مثال بزنی؟
پریسا: چند وقت پیش خونه دوستی بودیم و خانواده ای هم با پسر دوساله شان مهمان بودن. پسر‌بچه با خودش کالسکه و عروسکی رو آورده بود توی خونه می‌گردوند و سرش گرم بود. به‌جرات می‌تونم بگم اکثر مهمون‌ها چه زن و چه مرد تا از کنارشون رد می‌شد بهش یه‌چیزی می‌گفتن. ای بابا تو پسری، این کارها چیه، زشته. ای بابا از کی تا حالا پسرها هم عروسک‌بازی می‌کنن؟ کم‌کم شوخی‌ها به شوخی‌های آموزشی به پدر و مادر پسر بچه کشید:‌ که ای بابا این‌چه کاریه می‌کنین؟ بچه تون رو مرد بار بیارین. دارین بهش پیغام‌های غلط می‌دین و غیره.
فرزاد: برام جالبه که خانم‌ها هم عکس العمل مشابهی داشتن. ‌خوب پدر و مادر پسر بچه چه جوابی به این عکس‌العمل‌ها می‌دادن؟
پریسا: ‌مادر پسربچه به شوخی به معترضین می‌گفت:‌ این کار رو می‌کنم تا عروس آینده‌ام ازم راضی باشه.
فرزاد: عجب. خب، ببینیم نظر دانا در این مورد چیه؟ چه پیشنهادی برای پدر و مادر‌ها داره؟
پریسا: ‌حتما.

فرزاد: خوب دوستان به‌پایان این قسمت از مجموعه برنامه‌ی آموزه‌های نو رسیدیم.
پریسا: امیدواریم از این برنامه خوشتون آمده باشه و قسمت‌هایی از مصاحبمون با دانا رو که براتون پخش کردیم به روشن‌تر شدن موضوع مورد بحث کمک کرده باشه.

.فرزاد: در همین‌جا از دانای عزیز که وقتش رو در اختیار ما گذاشت تشکر می‌کنیم و براش آرزوی موفقیت می‌کنیم.

news letter image

ثبت نام در خبرنامه