Program Picture

آموزه‌های نو - فصل ۱

قسمت ۱۹
۲۱ مرداد ۱۳۹۵

مرور مقالۀ «آیا اشخاص و اعمال­شان می‌تواند دنیا را تغییر دهد؟»، نوشتۀ پیتر گی‎یولای و مقاله «مسئولیت ما در برابر نسل­‌کشی»، نوشتۀ هالی نای­ست برِم.

***

فرزاد: دوستان سلام؛ با یک برنامه‌ی دیگه از مجموعه «آموزه‌های نو»، به اتفاق پریسا، با شما هستیم.

پریسا: سلام من رو هم از استودیوی رادیو پیام دوست در کانادا پذیرا باشید. برای آن دسته از شنونده‌هایی که برای اولین بار برنامه ما رو می‌شنوند، خوبه این توضیح را بدیم که این برنامه هر بار دو مقاله از وب‎سایت BahaiTeachings.org را معرفی می‌کند. مقالۀ اول برنامه امروز:

فرزاد: «آیا اشخاص و اعمال­شان می‌تواند دنیا را تغییر دهد؟»، نوشتۀ پیتر گی‎یولای. و مقالۀ دوم:

پریسا: «مسئولیت ما در برابر نسل­‌کشی»، نوشتۀ هالی نای­سِت بِرِم.

فرزاد: دوستان، لطفا با برنامه امروز ما همراه باشید.

فرزاد: پیتر گی‎یولای نویسنده، نوازنده، و مربیِ استرالیایی­ست و آثار موسیقایی و نوشتاری­‌اش را می­‌شود در وب­گاهش پیدا کرد. به علاوه، او نتایج کاوش و تحقیق­اش درباره‌ی جنبه‌های عمیق‌تر زندگی را در بلاگی به نام «خُلَل و فُرَج وجود» ثبت می­کند.

پریسا: عنوان مقاله خیلی جالبه. وقتی به اخبار نگاه می‌کنیم مصیبت بعد از مصیبت می‎بینیم. می‌بینیم که دنیا هر روز خطرناک­‌تر، آلوده­‌تر، و فاصله بین فقیر و غنی بیشتر و بیشتر می‌شود. این همه مصیبت‌ و بدبختی می‌تواند هر کسی را درمانده و ناامید از بهبود جهان کند و این فکر را هر روز بیشتر و بیشتر جا بیندازد که ما و کارهایی که می­‌کنیم هرگز نمی­‌تواند دنیا را تغییر بدهد.

فرزاد: درسته. اما به نظر پیتر گی­یولای هنوز جای امید هست—باید به آینده خوش‌بین باشیم و بدانیم که هر کدام از ما می‎تواند دنیایی بهتر ایجاد کند.

پریسا: چه طوری؟

فرزاد: یکی از راه­‌هایی که خیلی هم قدیمی است تغییر جهان از طریق تغییر خودمان است. اتفاقاً، آموزه‌های بهائی هم بر اهمیت نفسِ پاکیزه و اعمال شایسته تأکید می‌کند. هدف پیروان آیین بهائی کسب فضائل و تقوی است، و  به باور آنها، تذهیبِ نفس اولین قدم در تسکین مصیبت‌هایی است که بشریت با آن روبروست. گی­یولای به عنوان شاهد چند جمله‌­ای را از حضرت بهاءالله، بنیان­‌گذار آیین بهائی، نقل می­‌کند: در فکر اصلاح عالم و تهذیب امم باشید. اصلاح عالم از اعمال طیّبهٴ طاهره و اخلاق راضیهٴ مرضیّه بو­ده؛ ناصر امر اعمالست و معینش اخلاق. (منتخباتی از آثار حضرت بهاءالله، فقره 43)

پریسا: خب، آیا گی­یولای می­گه چطور تذهیب نفس می‌تواند جهان را تغییر بدهد؟

فرزاد: خب، آدم خوب با اعمال خوبی که انجام می­دهد تأثیر می­‌گذارد. اعمال نشان‎دهنده این است که ما چطور آدمی هستیم. کسی که مهربان است با توجه مثلا به حیوانات مهربانی را نشان می­‌دهد؛ کسی که بخشنده است با بخشش به فقرا بخشندگی، و آدم صلح‎جو با حل اختلافات این فضائل را به نمایش می­‌گذارند. بنابراین، اینکه چطور آدمی هستیم با اعمال ما رابطه مستقیم دارد.

پریسا: هنوز جواب سؤالم را نگرفته­‌ام. چطور بروز اعمال خوب از یک آدم خوب می‌تواند در دنیا تغییر ایجاد کند؟

فرزاد: گی­یولای می­گه مثل موج‎های کوچک توی یک حوض؛ کارهای خوبِ آدم­‌های خوب روی خانواده‌­اش، دوستانش، محله، اجتماعش و طبیعتا، در این عصر جهانی‌شده، روی کل جهان تأثیر می‎گذارد. بچه­‌ها از کارهای خوب پدر و مادر تأثیر می­‌گیرند؛ وقتی که چند تا دوست دور هم جمع می‌­شوند، صفات خوب­شان را به همدیگر منتقل می‌کنند. خوبی باعث می‌شود کارگران یا کارمندان خیلی بهتر با هم همکاری کنند و الهام­‌بخش همدیگر ­شوند؛ غربیه‌­ها در خیابان با همدیگر معاشرت کنند و مواظب دیگران باشند؛ شهروندان وقتی که می‎خواهند به کسی رأی بدهند، به جای اینکه مسحور زرق و برق تبلیغاتی بشوند، بیشتر توجه می‎کنند که آیا در برنامه‎های کاندیداها سیاست­‌های اخلاق­‌مدار و نوع­‌دوستانه­‌ای هست یا نه.

پریسا: این از آن کارهای سهل و ممتنع به نظر می‌آید!

فرزاد: اتفاقا خود گی­یولای هم همین رو می‎گه. اما معتقده که افراد و اعمال­شان می­‌توانند جهان را تغییر بدهند. او مقاله‎اش را با این جمله­‌ها تمام می­کند: «به جای جستجوی بی­‌پایان برای راه­ حل­‌های پیچیده و افراطی، یا ناامید شدن از آینده­‌ای بهتر، می­‌توانیم با خالص کردن نیت­‌مان، تذهیب نفس، و کارهای خوب روزانه شروع کنیم. این قدم ابتدایی و مهم به ما اجازه خواهد داد تا به راه­‌های پیچیده­‌تری برای خدمت به نوع بشر برسیم. اما اگر نخواهیم این قدم اول را برداریم، هر تلاشی منتج به شکست خواهد شد.»

news letter image

ثبت نام در خبرنامه